21 feb. 2013

Mina första dagar med TENS

Äntligen har jag fått min TENS! På grund av ajsenbajsen fick jag vänta med att Magica De Stretch testade in den på mig men i måndags blev den min. Jag får låna en apparat till i maj (om den funkar får jag förhoppningsvis låna den längre) (om den nu behövs då, det vill säga). Jag är fånigt noga med de klibbiga plattorna men lyckas ändå klistra fast dem i morgonrocken, håret, filtar och annat som inte är min hud.

Låt mig beskriva hur en TENS känns. Föreställ dig att du har suttit i en knepig ställning, till exempel ovanpå dina ben eller somnat med armarna under dig. Tänk dig sen den pirrande, stickande känslan då blodet rusar in i kroppen igen. Inte till en gräns då det gör svin ont och man hamnar i en underlig halvstående ställning i rädsla för att röra sig. Utan precis innan det. Zmmmmzmmmzzzzmmmzmmmzmmmm.

Så tycker jag att det känns. På ett ungefär.

Nu till hundra miljoners frågan: Fungerar min TENS mot smärtan?

Svar: Ja, det verkar ta mig tusan så!

Det är lite svårt att säga exakt hur bra den är än så länge. Jag förstår mig inte fullt på den ännu. Ett problem jag har är att reglera in rätt styrka på strömmarna. Magica De Stretch förklarade hur det ska kännas då jag kommit till en bra nivå: gå upp till en styrka så det gör ont, sänk sen med en.
Nu är ju problemet att vad innebär ont? Räcker det att det nyper till? Ska det va olidlig smärta, a lá Endo, eller hur ska jag tänka? Just nu testar jag mig fram.

Bäst är ändå att med alla sladdar stickande ut från ryggen så ser jag ut som en as cool robot!

Min TENS, från mitt Instagram konto under namnet Gumsamumsa.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Du förklarar såååå bra min lilla robot <3<3:-)

Unknown sa...

Var sätter du plattorna? Har en tens för reumatism men har alltid haft svår mensvärk och konstiga magsmärtor och symtom och nu efter 15år har man på börjat en Endometrios utredning (mamma är opererad för de) så de ska in med titthål och kolla så mig om 1-3månader så tänkte testa tensen mot dessa smärtorna med men är osäker på hur jag ska Sätta plattorna, har samma sort som dig:-)