4 jan. 2012

Praktik, Enanton och smulor av förvirring


Nytt år, ny spruta idag och en praktik att jaga ikapp. 2012 börjar i galopp och jag kan inte göra annat än njuta. Hela 2011 gick ut på att vänta... vääänta och härda. Äntligen ska jag få något att sätta mina gaddar i. Och jag ska ta mig tusan gnaga och tugga allt jag förmår!

Ska till Sjukgymnasten Guldklimpen idag också. Jag har haft svårt att komma till Pilatesen då den är på dumma tiden, min Endo är som en sockerhög tvååring i trotsåldern. Men nu har jag bett om övningar att göra hemma så jag kommer någon vart. Kanske till och med få testa vattengympa så jag kan flyta runt i någon pool och skaka på häcken lite.

När det gäller min praktik är jag en smula förvirrad. Min Rehabkoordinator gav mig okej precis innan jul att få leta min egna praktik. En praktik då jag själv väljer hur många timmar jag vill börja jobba och framför allt en plats jag får välja alldeles själv. (Wooho!) Men hur i hela friden ska jag gå tillväga? Ska jag valsa in på närmsta scrapbooking affär och ställa mig lutad mot dörrkarmen, hålla fram en ros och viska hest "Ni vill ha mig här".

Eller ska jag klampa in, daska till dem i ansiktet med en tom Enantonförpackning, vifta med min nyskrivna CV säga: "Jag är 3% invalid, gratis och kan komma hit tre timmar i veckan. När ska jag börja?"


Ringer man kanske till chefen istället? Stammar fram att man vill ha en praktik, inget riktigt jobb för att jag har en sjukdom som innebär att vävnaden som växer i livmodern (ungefär där lägger antagligen en manlig chef på luren).

Nej, jag ska sluta skoja nu. Ärligt så vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Jag antar att jag får ta med en CV där min tidigare jobb är nedskrivna, ta på mina nörd glasögon och börja fråga mig igenom Uddevalla helt enkelt. Jag kan bara inte fatta att det är dags nu, att jag ska få börja kika efter praktik. Det känns som att jag gör något förbjudet, som då jag smygsurfade in på Arbetsförmedlingen för att se vilka jobb jag inte kunde söka.

Är det någon som har ett bra tips på hur jag ska göra, var jag kan söka eller något annat kul? Jag tar gladeligen emot all hjälp.


Posering i nya mjuka morgonrocken

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh vad du är fin i morgonrocken !! Förstår precis hur du tänker med hur man gör med praktik . Det finns nog ingen manuall varför inte prova flera metoder ringa nån och ge rosor till nån annan( skrev först trosor hi hi) . Om du behöver skjuts så tar jag semester ( har sparat 2 dagar till dig spec. ). Heja Elin och lycka till idag !!! Älsakr dig massor söt unge

Katarina sa...

Även om det kan kännas fånigt, så tror jag att det är precis rätt väg att bara börja fråga sig fram om praktikplats. :) I och med att du är gratis (hu, det låter ju lite hemskt) har de ju inget att förlora på att ta emot dig! Jag hittade min plats genom att gå in med ett stort leende och säga "Hej, jag är sjukskriven och letar efter nånstans att arbetsträna två timmar om dagen. Det skulle inte kosta er något," och sim salabim så jobbade jag på bibliotek. Visst, jag fick ett antal nej av olika anledningar innan jag kom dit, men förr eller senare hittar man nån som bara blir glad över att få ett par extra händer!

Lycka till!