21 mars 2010

Sju Endo Synder


Genom mycket experimenterande har jag lärt mig att vissa saker inte ska förtäras, drickas eller inhaleras nu när jag och Endo har blivit riktigt tajta bekanta.

Jag måste intyga att det tagit många dagar med smärta för mig att acceptera detta men det senaste halvåret har det varit tvunget. Det är helt enkelt inte värt den korta stunden av njutning för att sedan bli liggandes i tre dagar med kramper. Jag vet inte hur andra kvinnor har upplevt dessa farliga ting men här är en liten lista på sådant jag helt enkelt blivit tvungen att utesluta ut mitt liv.

Cigaretter. Det är, i och för sig, inte fel att sluta röka men det tog väldigt lång tid att släppa de där rykande pinnarna. Väldigt snart började jag känna en förbättring och hade flera dagar som var så gott som smärtfria.

Pizza. Nu menar jag den härliga fettdrypande pizzeria pizzan som man gärna unnar sig på bakfyllan eller en fredagskväll då man ska mysa framför tv.n. Snabbmat i allmänhet brukar leda till kramper.

För mycket grönsaker. Jag hade en riktigt nyttighetsvecka och var noga med att äta mycket grönt. Tyvärr så funkade detta heller inte tillsammans med endon och jag antar att det har att göra med fibrer som får tarmarna att dansa tango. Endo gillar inte tango.

Kaffe. Det kluriga med kaffe är att jag älskar drycken! Jag skulle vilja fylla ett badkar med kaffe och mjölk och sörpla i mig det, bada i det och dyrka det. Vissa dagar gör kaffet väldigt ont, särskilt om magen redan är i uppror. Men har jag däremot en mage som är riktigt trög så mår magen bara bättre om jag inhalerar kopp efter kopp.

Bönor. Behöver jag säga mer?

Snask. Chips, kakor, godis... för mycket socker är ett recept till för mycket endo.

Popcorn. (Åh! Jag vill verkligen inte skriva detta!) Jag lider av att erkänna popcornen då jag är besatt av att äta popcorn och dipp.

Det jag helt enkelt behövt lära mig är att leva nyttigt. Jag kan inte ta en hamburgare på McDonalds då jag blir akuthungrig eller trycka i mig massvis med popcorn framför tv.n. Jag kan testa att unna mig lite grann för att se hur min endo reagerar men oftast är det inte ens värt det.

Det som förvånade mig mest var att grönsaker, som jag blivit ituttad hela mitt liv är något man ska äta oändligt mycket av, gjorde att jag mådde värre. Naturligtvis innebär det inte att jag ska slänga mig i en bunker så fort en paprika kikar förbi men jag har lärt mig att äta grönsaker en gång om dagen är nog för min kropp.


Det som gör Endo mystisk, klurig och förjävlig är att det som funkar på mig behöver inte hjälpa någon annan.

Många har kommit med tips och vissa har varit säkra på att jag är laktosintollerant eller gluten intollerant (även då jag naturligtvis testat detta och inte märkt någon skillnad). Glöm aldrig att det är din kropp, andra kan komma med råd men ingen kan tala om för dig hur du bör må eller reagera. Tro mig, hade det räckt med att ta bort mjölk ut kosten för att jag skulle kunna leva ett normalt liv så hade jag varit överlycklig!

Det är andra tjejers tips, som jag läst på bloggar och hemsidor, som har fått upp mina ögon för vad som kan sätta min kropp i uppror. Om du inte har testat, ge det ett försök, se över vad du ätit då krampen tar tag, ibland kan något ha retat endon, ibland är bara endon emo.

Emo Endo.

3 kommentarer:

Sandman sa...

Du har vart otroligt duktig med popcorn det senaste, som jag gissar har vart den varsta upoffringen av alla.

Stolt over dig baby.

mamma sa...

Jag måste bara säga råris ,jag kan inte ens titta på paketen i affären utan avsmak. Sedan är det som du säger att konstigt att grönsaker som är så nyttiga inte är det för dig ,det blir avigt . Du är då bäst i hela värden .kram mamma

Elin Sandman sa...

Raris ar verkligen rena doden!!! Jag ryser bara jag ser eller hor talas om det. Borde goras en skrackfilm om denna ondesfulla ravara. Tack sa jatte mycket mamma!

Du ar den bastaste mamma i helaste varlden!

Christoffer, min alskling, det ar tack vare dig jag pallar att va utan popcorn. Det ar bara att pussa pa dig och gosa sa glommer jag dem med detsamma! Alskar dig sa mycket!