25 maj 2010

Tips till soffliggare


Tänk att få slappa på soffan hur länge som helst. Jag vet att då jag arbetade heltid lät det som rena drömsemestern. Men tro mig, det låter betydligt bättre än det faktiskt är. Jag antar att ingenting blir roligt då man inte har något val. Inte heller uppmuntrande om man börjar se ett avtryck i soffan efter ens kropp.

Man kommer till en punkt då man kan TV-tablån utantill och vill skrika av frustration för allt man vill göra sker utanför soffan eller ur sängen. Det är hemskt att inte kunna ta en promenad då man vill, fika då andan faller på eller kunna skutta på äventyr rent spontant. Men man kan göra soffan betydligt mer underhållande.

Därför ska jag dela med mig av roliga saker man kan hitta på i soffan eller sängen. Livet är betydligt roligare om man har kul! Ibland måste vi bara anstränga oss lite extra för att få fnittret (eller för er herrar: flabbet) att kittla i magtrakterna.

• Läsa. Det är aldrig fel att försvinna in i en riktigt bra bok där man glömmer var man är någonstans. En kopp kaffe eller te ökar mysfaktorn. Jag rekommenderar några olika varianter som har gjort mig extatisk av olika anledningar.

Twilight serien är ingen storslagen litterär upplevelse men vid min stort tå den är alldeles... alldeles... underbar! Det är kärlek, vampyrer, relationer och en klumpig tjej. Kanske ingen pojkbok men för mig var den fantastisk. Sedan rekommenderar jag Veronika decides to die, en spännande bok som ger perspektiv. The time travellers wife var jag helt fastlimmad i. Den är cool, annorlunda, välskriven och vacker.

• Om du tröttnat att se på tv och tummen börjat ömma på grund av allt zappande kan du se på film. Försvinn in i någon läskig historia, omöjlig kärlek eller något tokigt. Jag har sett på ”Pans Labyrint”, ”Moon” och ”My neighbour Totoro” och rekommenderar dem för alla. Om du har råd ber någon att hyra dig en film om du är trött på dem du har hemma. Detta är ett enkelt sätt att bli distraherad och ha kul på.

• Med varning för att låta som en liten tant så tycker jag om att lösa korsord. Köp en korsordstidning och skaffa en bra bunt med pennor sen är det bara att sätta igång. Lite hjärngympa är aldrig fel då du inte kan träna andra muskler lika effektivt.

• Chansen är att jag nu blivit en 80 årig tant, för jag älskar att sticka. Om du också gör det så är soffan eller sängen ett toppenställe att knåpa ihop något nytt plagg eller present. För den som aldrig stickat så är det aldrig försent. Jag har lärt mig massor om stickning genom att söka runt på Youtube.

• Spela spel. Det finns massor med olika varianter du kan testa. Har du en älskling, som jag, kan ni spela kort eller brädspel. Om du inte kan sitta upp kan du ha en laptop på magen (jag rekommenderar absolut inte att ha en stationär datorn på buken) och spela lite Betapet (man blir konstigt beroende) eller varför inte testa något spel om du har en spelkonsoll i hemmet. Jag små spelar ”Kingdom Hearts” men har inte riktigt kommit in i det än.

• Scrapbooka. Det har blivit rätt hippt att klippa och klistra så varför inte ge dig in i det också? Jag gör kort, ramar in foton eller diplom. Allt som faller mig in. Tänk ut vilka som fyller år i din närhet och börja pyssla ihop lite födelsedagskort eller varför inte morsdags kort till på söndag?

• Du har också tid att påbörja din första bok. Skriva noveller eller poesi. Om du inte har den kreativiteten kan du alltid börja skriva dagbok, det är jätte skönt att ha en plats där man kan ventilera vad man vill, hur man vill. Det är också väldigt kul att läsa i efterhand. Eller gör som mig, starta en blogg.

• Har du en massa foton som ligger huller om buller i någon hylla eller låda? Nu kan du organisera och slänga onödiga bilder. Du kommer känna dig duktig samtidigt som du också har kul.

• Var det längesedan du tog fram ett teckningsblock och kluddade lite? Det är jätte roligt att måla och teckna. Ibland blir det bra, ibland undrar man om en femåring råkat inta ens kropp och helt galet attakerat blocket. Har man tur kan man till och med rama in sitt konstverk.

• Musik är lugnande och glädjande. Det går att alltid ha i bakgrunden (även då det kan bli lite rörigt med en film på samtidigt som Elvis sjunger om sina mocka dojjor). Här vill jag inte rekomendera någonting, lyssna på musik som gör dig lycklig.

• Planera en fest eller någon annan lustig tillställning. Vem vill du bjuda? Vad vill du ha för tema? Var, när, hur? Då har du också något kul att se fram emot.

• Pyssla kan ju scrapbooking räknas som men jag ville ha pyssel på en egen punkt. Googla runt på nätet och få ideer men glöm inte att allt ska ske i soffan! Jag är till exempel jätte sugen på att sy ihop den här sötsaken till min Ipod.


Jag hoppas att mina tips kan ge lite hjälp. Dessa saker kan ju alla göra då de är lite uttråkade så det gäller inte bara oss Endotjejer. Det finns otroligt mycket lustigheter man kan hitta på bara man kommer ut tunnelseendet som kräver att man måste ur lägenheten eller soffan för att ”något ska hända”.

Livet blir exakt så kul som man gör det till. Jag tänker då fanemej inte låta Endon knäcka mig nu, jag har ju ett Ipod skydd att sy!

4 kommentarer:

Sandman sa...

Jag tycker du kan ta och slanga ihop ett iPod skydd till mig me, for jag tappar ta mig fan min i backen hela tiden :P

Mycket bra tips dar baby! Jag har ju verkligen trottnat pa TV, sa aven om jag inte har endo kan jag ju fa inspiration av dina ideer :D

Alskar dig sa javla mycket <3

Unknown sa...

Virka.. verkar funka bra för Helene iaf, hon snor ihop lite gubbar o figurer som kallas Amigurumi (tror det stavades så) känns som nåt du skulle kunna gilla också.

mammma sa...

Min lilla tant! Jag har migrän så det är svårt att skratta! Älskar dina tips .Morsdags kort yippie. Du är allt roligast i Sverige. Älskar dig massor mamma

Elin Sandman sa...

Lennart, det later som ett valdigt bra tips! Jag har forsokt att virka men aldrig riktigt forstatt hur man gor. Men det blir ju helt klart ett projekt sa varfor inte?

Tack for tipset!