11 juni 2010

Hur Behandlas Endon?



Idag kom jag att tänka på behandlingar av Endo. Jag väntar ihärdigt på mitt brev från Uppsala där de ska berättar hur de ska laga mig. Men jag har inte berättat om de olika behandlingarna här på bloggen. Jag vet lite lagom om de olika alternativen som används och har Googlat resten. Eftersom jag inte är läkare finns chansen att jag inte förklarar detaljerna perfekt, men detta är till för att ge er ett humm.

Det här är de olika vapnen som finns för att attackera Endo med. Behandlingens grad beror på hur svåra symptom kvinnan har, hur utbredd Endon är, åldern och om hon planerar att skaffa barn någon dag.

Om hon har måttlig smärta behandlas hon med p-piller. Endo är en riktig junky på östrogen så det som krävs är att man minskar produktionen av det i äggledarna. P-piller som Neovletta och Orthonett innehåller både östrogen och gulkroppshormon men kan funka prima om man inte har det helt förjävligt. Biverkningar på denna sorts p-piller är ungefär som sina systrar: ömma bröst, mellanblödningar, nedstämdhet, acne, viktökning och allt det andra. Dessa problem brukar vara som värst de första tre månaderna för att sedan försvinna. Om det inte gör det (jag blev till exempel en riktigt stor deppig klump av Neovletta) (sen funkade det inte heller på mig så de var ju onödiga) (fast tuttarna blev större) (inte värt det dock) så kan man byta till en annan sort.

Har man svår smärta får man oftast en längre behandling på starkare hormoner. Den brukar ligga på sex till nio månader ungefär. Det finns då två olika former av behandlingsmetoder men båda går ut på att äggstockarna ”vilar”.

Den ena är att använda gulkroppshormon i relativt höga doser som ger sig på härdarna och dödar mensen. Biverkningarna på denna behandling är mycket lik p-piller och på just Provera och Primolut Nor är de till exempel akne, minskad sexlust och (till min stora förvåning) smärtsamma menstruationer.

Jag är på en sådan här behandling just nu, Orgametril, och de enda biverkningar jag har är dålig hy och utebliven mens (inget att klaga på där inte). Tyvärr hjälper de inte särskilt bra mot smärtan, de verkar tappa effekt helt ju mer tiden går.

Den vanligaste och kanske mest effektiva behandlingen är med det mycket underliga namnet: GnRH-analoger. Kortfattat skulle man kunna kalla det för en anti-hormonell behandling, alltså stänger den av kvinnans hormonproduktion under hela behandlingen.

Detta innebär helt enkelt att man hamnar i ett tillfällig klimakterium. Östrogenet blir jätte lågt och mensen försvinner. Denna behandlingen ges med sprutor eller som nässpray. Exempel på dessa är Enanton depot och Synarela.

Nackdelen med behandlingen är att, förutom att jag skulle vara 27 år och i klimakteriet, också får besvären som hör till som svettningar, värmevallningar och tunna sköra slemhinnor i ”härligheten”, lättirritaion, svårt att somna. Man kan få hjälp mot detta med en låg dos östrogen (finns piller och plåster). Alla biverkningar försvinner däremot, som tur är, när behandlingen är slut och mensen är tillbaka, vilket kan ta ungefär två till tre månader efter sista sprutan.På grund av risken för benskörhet vill man helst inte behandla en kvinna mer än sex månader åt gången.

Man brukar vilja sätta tillbaka Endotjejen på p-piller igen om hon varit på en starkare hormonell behandling för att hålla Endon borta så länge som möjligt. Tyvärr är det så att oberoende av vilken behandling man får är risken stor att Endon kommer tillbaka. Tjugo procent får återfall efter ett år. Femtio procent efter fem år.

Kirurgiska behandlingen däremot går ut på att antingen göra titthålskirurgi eller vanlig bukoperation och bränna bort den Endon man hittar. Råkar de ramla över någon cysta eller sammanväxtning så ger de sig på detta också. Då det kan vara svårt att se härdarna är chansen stor att man missar lite Endo fläckar och då kan man gott stoppa i sig lite hormoner för att försöka dämpa det som finns kvar. Har man däremot mikroskopisk Endo eller den formen som sitter i livmoderns muskulatur kan man inte använda sig av denna behandlingen.

De kvinnor med väldigt svår Endo, där ingen annan behandling har fungerat, finns också valet att operera bort livmoder och eventuellt äggstockarna. Detta är den absolut sista utvägen och görs bara om kvinnan är med på noterna. Tyvärr garanterat detta inte att all Endo smärta försvinner men det förhindrar att härdarna ökar i mängd.

Det finns alltså en hel del behandlingar som ska ge Endo stryk. Även då det kan vara lite uppskakande att läsa om bieffekter och operationer är det otroligt skönt att veta att symptomen vanligtvis går att, i alla fall, mildra. Det finns ingen läkande medicin än mot Endo men de olika behandlingarna brukar minska eller ta bort härdarna kortare eller längre stunder. Detta innebär att symptomen lindras eller försvinner helt.

Jag har upplevt hormon magin tidigare. När jag fick min första riktigt kroniska Endo värk höll det i många månader. Sen fick jag Primolut Nor och tre dagar senare försvann smärtan och sen fick jag Orgametrilen. Symptomen var borta i ungefär tre år. Att den där ytte pytte lilla tabletten kunde göra såna under!

Det ska bli spännande att se hur mitt nästa lilla under ser ut. Jag ser verkligen fram emot det! Var är mitt brev?!

2 kommentarer:

Sandman sa...

Bra inlagg! Gott att fa lite info om behnadlingar osv. Hoppas dom trycker till med ngt som Primolut som sa uppenbart funkade forra gangen.

Snart kommer brevet! Fan va vid ska fira forsta dagen da du inte behover ta mer Tiparol :D

Alskar dig sa jefla myche!

mamma sa...

Det är hemskt jag sitter och skrattar när du skriver om bahandling av endo. Jag menar "härligheten" !!! Jag vill att du skickar ALLT du har skrivit till "härligheten" Barbro .Hon kan få betala ett konsult arvode. Jag glömmer aldrig Primulor nor ,de liggar kvar i mitt med.skåp!!!Älskar dig mamma