5 juni 2010

Please, do not feed the Endo


Jag trodde först att maten inte hade något alls att göra med mina smärtor. Kalla det förnekelse, dumhet eller innerlig positivitet. Jag kallar det för: Jag-må-ha-ont-men-låt-i-alla-fall-bli-mina-jävla-popcorn-syndromet. Efter mycket kramp, vetekuddar som smulats sönder av användning och en hel del kvidande var jag tvungen att acceptera att vad jag stoppade in i munnen påverkade min Endo negativt. Sen var det dags att börja tugga, stanna upp och känna efter. Exakt vad för mat är bra eller dålig för mig? Jag har tidigare nämnt de 7 endo synderna men denna gång ska jag gräva mig ner på djupet.

Denna gång har jag smurfat runt och hittat fakta med mat som rekommenderas och vad som ska undvikas. Som sagt är Endo så styggt gjord att den är helt individuell så se detta som tips eller bara mat information.

Först ska jag förklara lite grunder till varför viss mat ska vara tipp topp för oss Endo flickor. Det finns, än så länge, ingen som vet helt vad det är som orsakar Endo och det gör det också svårt att ge exakta kostråd. Men som det mest lutar åt (och då menar jag: Det lutande tornet i Pisa, lutar) att Endo är en inflammatorisk sjukdom och det ger oss lite hjälp med vad som ska smaskas på eller inte. Man tror också att Endo triggas av östrogen och att man därför ska undvika att öka dessa halter i kroppen.

Detta är mat som ska vara bra för att lindra Endon.

* Endast ekologisk mat. Mat som inte är ekologiskt, speciellt kött, sägs innehålla hormoner och andra kemikalier som kan påverka kroppens hormonbalans och bland annat öka östrogenhalten vilket i sin tur sätter igång sjukdomsförloppet.

* Frukt och grönt kan även stärka immunfösvaret vilket är en fördel om man lider av Endo. Bra exempel är morötter, broccoli , lök, ingefära, grönt te och rabarber.

* Omega 3 som du kan hitta i till exempel lax. Den hjälper till att sänka risken för hjärt- och kärlsjukdomar och fungerar även som en antiinflammatorisk komponent. Studier visar på att omega-3 effektivt minskar smärtorna i samband med mens hos kvinnor med Endo.

* Ägg.

* Bär.

* Bönor.

Mat som däremot är big No No, är följande:

* Ät mindre vete, så lite som du förmår. Förmodligen är det så att vete innehåller hormoner som får östrogenliknande effekt på kroppen och det gör Endon värre. Vissa med Endo kan inte äta vete alls för att det gör så ont efteråt så de har blivit helt intoleranta.

* Minska på kött, nöt- och fläskkött. Det innehåller animaliska fett och andra dumheter som kan reta upp och förvärra Endon. Ekologiskt kött är att föredra.

* Dra ner på de två magiska dryckerna kaffe och alkohol (ok, alkohol finns i många former men jag orkar inte räkna upp dem alla). Här kommer lite olycklig fakta: mer än två koppar kaffe om dagen ökar östrogenhalten i kroppen och stimulerar sjukdomsförloppet. Studier har visat att kvinnor som drack mer en kopp kaffe om dagen har 70% mer östrogen i follikelfasen än kvinnor som drack mindre än 100 milligram koffein om dagen. Alkohol påverkar också levern och försvårar rensningen av överflödigt östrogen.

* Dra ner på mejeriprodukterna. De innehåller mättat fett och detta kan öka östrogenhalterna, och det vet vi ju vid det här laget är urdumt.

* Transfetter ökar också smärtorna så undvik det helt. Transfetter finns i bland annat pizza och micropopcorn.

Jag har testat alla No Nos. Ett tag kunde jag knappt äta någonting på grund av alla restrektioner. Om du tänker prova dessa så ta en i taget och börja försiktigt. Ta bort lite i taget och se hur du reagerar. För mig påverkar varken mjölk, vete eller kött min Endo. Jag blir däremot jätte dålig om jag äter popcorn, pizza eller fullkornsris. Vissa dagar kan jag dricka kaffe och andra inte. Man får liksom testa sig fram.

Men viktigast av allt, det är att man inte blir helt fixerad vid maten. Jag blev det ett tag och då slutade det med att jag inte åt alls. Då mat blir jobbigt och det känns som att man inte får äta någonting eller om man ätit något som gör att man får ont sedan känner sig skyldig, då måste man sluta med matfixeringen helt. Poängen är att dieterna ska göra livet enklare och smärtfriare. Inte tvärtom.

Och förresten fuskade jag igår! Jag och Christoffer såg ”Sex and the City 2” på bio och jag åt en medium popcorn. Det var den godaste popcorn jag ätit i hela mitt liv! Magen ömmade lite efteråt men vet ni vad? Det var det ta mig tusan värt för ibland är regler verkligen till för att brytas!

3 kommentarer:

Sandman sa...

Mycket bra tips baby, och du har ratt i att man inte kan bli for fixerad vid vad man ska och inte ska ata. Det finns nog med do's och don'ts runt endo sa mer gor det bara jobbigare.

Du ar skark, och du fortjanade din popcorn aven om endon blev lite arg av det. Som du har vantat pa den!

Alskar dig mer an livet!

mamma sa...

Du är otrolig på att skriva .Du strukturera så bra att det blir väldigt lätt att greppa. Sen säger jag bara råris det är ett skällsord!!!Sen älskar jag att du tog dina popcorn, fast min mamma själ skriker LÅT BLI! Det är tur att Krille är som du.Ok han kunde allt vara lite mer som mig.hi hi Älskar dig och beundrar dig söt Älin

Beatrice sa...

Förlåt för att jag svarar på dina kommentarer så segt! Men jag försöker så gott jag kan :) Tack för alla bra tips och kommentarer! Det hjälper verkligen :) Jasså vart ligger Tureborg? :D ohja massa skor kommer det att bli! Tyvärr så har man ju sko-mani haha. Backpacka hade varit riktigt häftigt, får se hur vi gör :D Mycket festande kommer det att bli iaf!