28 mars 2013

Depo (vaddå) framsteg

Ett stort steg i min medicinering har tagits. Inte ett pytte kliv utan ett stadigt klamp. För att kunna förklara måste jag förklara vad en Depo tablett är. Jag skulle förklara det som såhär:

Tuggummi. Det finns två olika sorter (om man ska vara krass) och det är det tugget där smaken håller i länge och sen de där smaken är borta efter ett par gnag. Om vi säger att en depotablett är det där goa tuggummit där smaken håller i länge, man kan tugga och smaska i flera timmar och man kan njuta av en långdragen jordgubbig smak. Så är en vanlig tablett de där man fruktformade tuggummina som finns i en automat utanför en mataffär, som smakar gött i ett par sekunder.

Om du tycker att min tuggummi förklaring suger så kan jag ju citera Wikipedia istället:

"Det som skiljer depottabletterna från vanliga tabletter är att det aktiva innehållsämnet frigörs långsamt och i olika ställen i matsmältningssystemet, detta för att koncentrationen av läkemedlet i blodet ska bli jämn och inte lika plötslig som vid intag av konventionella tabletter, vilket innebär att antal gånger per dygn man behöver ta medicinen minskar. "
Personligen tycker jag att tuggummi liknelsen var betydligt roligare.

Så, nu vet hela klassen vad en Depotablett är. Jag har tagit Tramadol i Depoform, och då jag fick dem hade jag fruktansvärt ont, vanliga tabletter funkade inte, men Depon gjorde susen. Nu när jag är igång och trappar ner var det dags att ta bort Depon och återgå till vanliga.

Sen fem dagar tillbaka har jag bytt ut 100 mg Depo till 100 mg vanliga! Det har gjort ont (utsättnings symtom är jobbiga) men igår orkade jag umgås med min mamma i fyra timmar! 

Hela vägen hem tjöt mamma överlyckligt:

"När gjorde vi det här sist? NÄR kunde vi göra det här sist?!! NÄR?!!"

Jag vet faktiskt inte, och det säger ju en hel del om hur längesen det var.



1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för lektionen lilla fröken och tack för en fantastisk underbar dag <3 Försökte faktiskt komma ihåg när det var sist men omöjligt men va fan vi hade det igår <3 Ska bli roligt att fortsätta idag med de andra : )
Massor av kramar och tack för sminkråd och mamma mys <3