1 juni 2011

Bad Taste


Dags att bjuda er in i det kemiska klimakteriets värld av biverkningar igen. Jag tänkte sätta fokus på en av dem som gjort mig mest förbryllad. En biverkning som är svår att ignorera men utan gruvlig följd. Två av mina fem sinnen har blivit bort rövade och hjärntvättade till en sån grad att de inte är sig själva längre. Som en kult, där Enanton är ledaren.

Mina smak- och luktsinnen är som förryckta.

Jag har nämnt detta i förbigående flera gånger i olika inlägg men vill nu berätta om detta fenomen ordentligt. Smakförändringarna har skett gradvis av de olika behandlingarna jag varit på men med Enantonen känner jag av det jätte väl. Som exempel så kan jag inte äta/dricka något av följande saker längre:

Bacon, Whiskey, fetaost, starkt kaffe, Brieost, mat av slemmig konsistens, havregrynsgröt (växlar mellan avsky och total förälskelse), skinka eller kalkon, päronsaft... fler kommer säkert läggas till denna lista ju längre behandlingen pågår. Jag har blivit väldigt känslig för om maten ser udda ut eller har ovanlig färg. Som en kräsen skitunge helt enkelt.

Däremot har jag smaskigheter som jag inte kan klara mig utan. Vissa har jag inte tyckt om alls som mörk choklad, cashewnötter och havregrynsgröt (som sagt är gröten som Robert Pattinson, man tycker han är fantastisk ena stunden och sen ser man honom i "Water for elephants" och vill slå honom med en snabel för att sen "Twilightas" tillbaka till förtjusningen igen). Salt lakrits och apelsin har jag däremot alltid gillat men inte på det maniska sätt som nu.

Om jag äter någon av dessa ljuvligheter,då jag är riktigt sugen (och då menar jag: jag skulle kunna slå ner ett gråtande barn och stjäla snasket från dess darrande små knubbiga fingrar-sugen), får jag gåshud och rysningar i hela kroppen när jag äter det.

Mitt luktsinne däremot är aningen mer störande. Detta kom däremot inte alls smygandes. Snarare som en illaluktande käft smäll. Jag kan få attacker av "det luktar kattpiss!". Det fullkomligt stinker kissekatt urin så att det sticker i näsan. Första gången jag kände av det var vi hos mina föräldrar och de har två katter så chansen fanns att det feta och läckande katten Rodja kan ha märkt lite territorium i första bästa väska. Men jag hade dömt stackars tjocka dumma Rodja i förtid. Inget kiss hittades.


Nästa gång var det hemma hos oss, i vår djurfria lägenhet, vilket gjorde mig väldigt förvirrad. Det vi märkte var att kaffe brukade finnas i närheten då jag får dessa lukt attacker. Och då jag tvättar mitt ansikte med min favorit Vichy ansiktstvätt (som ska lukta gurka).

Det som förbryllar mig mest är att smak- och luktförändringarna inte står i Enanton biverkningslistan, vilket jag var säker på att det gjorde.

Däremot, söker jag på andra liknande behandlingar är denna biverkning med. Letar jag också lite på nätet hittar jag sidor där kvinnor i klimakteriet klagar över samma sak. Hormoner rör allt till det mer i våra kroppar än man tror.

Min vardag är alltså mindre smärtsam, fylld med apelsiner, bacon sanerad och luktar kattpiss men missförstå mig inte, jag klagar absolut inte. Det har ju gjorts film på min problem, känner mig väldigt lik karaktären på bilden vissa dagar.




2 kommentarer:

Anonym sa...

ja du min lilla gurka nu sitter jag och fnissar åt dina beskrivningar igen. Det är som jag brukar säga att ingen kan skildra som du. Det blir mkt talande .Fast jag ser då inga likheter med dig och han på filmen !!! Du är vacker som en dag ! Älskar sig massor mamma

Sandman sa...

Kattpiss doften fran kaffe kan jag relatera till. Ju mer kaffe jag dricker, ju mer kaffe mitt system behover, dast mer chans finns det att jag blir sa avtand fran det att det kan borja lukta kattpiss. Underliga fenomen.

Lite lurigt detta med alla smaker och dofter, men sa lange vi kan klura ut vad du vill och inte vill ha sa fixar det sig!

Love you baby <3