10 juni 2011

Listigt


När jag hade det som värst med smärtorna och hade svårt att peppa mig själv började jag att göra en lista. Jag har alltid varit en smula besatt av att fylla rader med allt från matshopping till att reda ut mina tankar. Nu gjorde jag en special-lista med sånt som jag ville göra under 2011. Såna aktiviteter eller påhitt som jag vill göra då "jag blir frisk". Det kändes främmande att jag en dag skulle orka med alla äventyr. 

Jag har börjat beta av min lista nu. Nördig som jag är kryssar jag flinande av allt jag åstadkommit och för varje kors blir jag överväldigad av hur mycket mer jag orkar. Det är alldeles för lätt att inte se sina framsteg då det går långsamt. Men när jag nu ser på min lista, som förr kändes lika overklig som att världens snyggaste, coolaste, roligaste och snällaste man är min, är det omöjligt att inte inse hur långt jag kommit och vart jag också är på väg.

Här är ett utdrag ut listan som ständigt växer och av bockas. De som är genomstrukna har jag redan slutfört (jadå du får mer än gärna ge mig en liten applåd varje gång du läser en sådan). 


Min Lista

Gå Strandpromenaden i Uddevalla, se på naturen, ta kort och leta driftved.
  
 Bada i havet.

Shoppa på IKEA

Ta en drink i Isbaren då det är "Jul på Liseberg"

Lära mig att tillaga 10 nya maträtter (7 gjorda)
Sticka ett plagg jag också använder.

Planera och hålla i en fest.
  
Ha en galen shoppingrunda i Göteborg med Christoffer.

Träna Zumba!

Sjunga inför minst 10 personer i grupp.

Åka till Ullared ett härligt gäng.

Lära mig tillaga 10 efterrätter. (5 gjorda)

Ha en Oscars kväll. 

Skriva fem dikter jag är riktigt stolt över. 

Ta en sista minuten resa någonstans.

Sälja minst 10 kort .

Klappa ett gristryne.

Skriva klart outlinen till min bok.

En heldag på Liseberg!

Lära mig virka

Lära mig sy ett klädesplagg jag också använder.

Hjälpa 20 främlingar (3 gjord 18 kvar).

Gå på VIP bio och ta en drink till filmen.

Lära mig ge massage, som jag sen kan skämma bort Christoffer med.

Väga 58 kilo igen (vilket kan låta lite vilseledande då jag ska lära mig tillaga väldigt många efterrätter). 

Bli av med min Optikerfobi (skratta inte!)

Gå på bokmässan med Christoffer och blir virriga av lycka av bokdofterna.

Sluta säga förlåt för saker jag inte kan rå för.

Gå till en sjukgymnast och få tips och råd..

Hålla i en ”Vi kickade Endons röv” fest.

Ha en ordentlig picknick med filt och hela köret. 

Promenera upp till Tureborg borgen och se mig omkring.

 Jag rekommenderar verkligen att vara en riktig list-nörd och skriva upp sånt som du vill göra detta året. Som du kan se har jag inte velat göra någonting storslaget direkt, bara sånt som jag längtat efter att göra eller som har fått mig att bli alldeles pirrglad vid bara tanken på det. Många kvällar då jag inte kunde röra mig för att det gjorde så ont var Ikea rena drömlandet som jag och Christoffer drömde oss bort till ihop.

Listan är längre och kommer bli ännu längre ju mer jag funderar och blir inspirerad. När det är dags kommer saker som "hitta jobb" och liknande viktigheter stå med, men jag vet att kroppen inte är kapabel till det ännu. Så under tiden får jag väl ut och leta efter den där gris jäkeln som jag så gärna vill tafsa lite på.



4 kommentarer:

Sandman sa...

Jag kommer ihag nar vi prata i kapp med varandra om att dra upp till Tureborgs borgen efter att vi nyss flyttat hit. Nu bara vi gjorde det hur latt som helst for nagra dagar sen, och bara tanken pa att vandra den biten med din endo tidigare var ju utmattande nog.

Kanske skulle sno din list ide och satta lite mal for mig sjalv tills 2012...

Anonym sa...

Applåder i massor !! Du är allt bra underbar, om vi kan hjälpa till med några drömmar så gör vi det med glädje . Liseberg med dig sist var ett underbart äventyr. Vi gör en egen mamma dotter lista det låter kul <3 Detta kan man utveckla i all evighet . Hoppas att få komma på kick endo partyt! Älsakr dig över allt puss <3 mamma

Emma sa...

Gött Elin!
Nu kickar vi endo till månen och där ska han stanna!!!
Är så skönt att läsa att du också mår bättre, nu får vi verkligen hoppas att vi fortsätter att göra detta ett bra tag framöver.
Två av mina saker på listan jag är oerhört stolt över är att jag en lördag storstädade och joggade en runda på 40 minuter, och inte låg deckad i smärta på kvällen. Den andra saken är att jag genomförde ett 5km-lopp (blodomloppet) med att jogga hela vägen, och inte ha helvetes ont efter. Eller hade iofs en migrän-attack, men den måste berott på värmen och brist på vätska. Och sen en annan sak, den senast genomförda ultraljudet konstaterade, inga cystor. Vet inte när det hände sist :).

Så låt nu allt detta + mkt annat hålla i sig så att 2011 till största delen kan bli ett lovely year!

Soo, go girl go!
Lägg till en sak på din lista, träffa Emma ;)...hihi.

Massa soliga och värma kramar från Uppsala

Niclas sa...

du kan ju stryka massa grejer på den listan nu :-D tänk va mycket bättre du är nu ! du är en kämpe gumman. kram johanna <3