28 juni 2011

Down down down Tippis going down!


Hade ett möte med Doktor Duktig idag och han var fantastisk som alltid. Han påpekade att jag har en helt annan utstrålning nu jämfört med då vi träffades i början. Han glädjes med mig och det är rörande att han bryr sig så mycket om mig. Vi pratade om sjukskrivningen (som är ökad till Oktober), min vardag, Enantonen och dess biverkningar för att sist hamna på ämnet: nedtrappning.

Jag har tagit olika doser av Tiparol i nästan tre år (mer eller mindre dagligen sedan jag började få ont) så det är ju inte förvånande att min kropp har vant sig vid den. Som Doktor Duktig sa:
"Precis som du kan få biverkningar då du börjar ta en medicin, för att din kropp ska vänja sig, kan du få biverkningar då du slutar ta den."
Biverkningarna man får av att sluta ta en medicin kallas för: utsättningssymtom och kan vara en/eller fler av dessa godingarna: frossa, smärtor, svettningar, illamående,sömnrubbningar,ångest, hallucinationer, overklighetskänsla, darrningar och muskelkramper. (Ingen semester med andra ord).

Man kan undvika dessa biverkningar genom att trappa ner på läkemedlet långsamt. Då vänjer sig kroppen sakta av sig och det blir ingen chock för systemet. Tror att jag lyckades reta upp kroppen som fan genom att dra ner på 150 mg på en dag, jag blev verkligen jätte dålig i kombination med att jag tog hormonsprutan dagen därpå. Ingen bra idé. Gör inte så.

Imorgon börjar jag att trappa ner på ett vettigt vis. Och jag är så exalterad! Och ängslig. Men enligt Doktor Duktig är detta inte heller särskilt konstigt, att jag kommer ha dessa rädslor ett tag och måste våga utmana dem. Våga testa och se.

Och tro mig, testar och hoppas på det bästa gör jag alltid!

Från och med imorgon ska jag trappa ner med 25 mg och sedan ligga på den dosen tills jag känner mig helt i balans eller då Doktor Duktig ger mig klartecken att fortsätta. Låter kanske inte som ett så stort framsteg; 25 mg men tänker vi tillbaka bara ett år så hade jag precis fått reda på att jag skulle "lära mig leva med smärtorna och förhoppningsvis kunna arbeta lite grann någon gång i framtiden".

25 milligram, ett yttepytte storslaget steg!




3 kommentarer:

Sandman sa...

Fuck yeah! Alla idioter som inte trott pa endon eller inte orkat hjalpa till kan dra at skogen, eller nagon annan stans dar vi inte ar, for vi behover dom inte mer!

Anonym sa...

Kära svärson du uttrycker dig sååå klart och tydligt håller med dig till 100!!! Ja du min Pelle ,tänk att du har kommit så här långt . Jag är så stolt och glad . Du har ju faktiskt aldrig gillat mediciner över huvudtaget. Det handlar inte så mycket om mängden Tiparol du minskar ner utan mer om att du kan göra det go Elin heja Elin !!! Älskar dig mer än du kam ana . Din lilla skrutta !! Mammma

Anonym sa...

Jag skrev ett inlägg men tryckte kanske fel ! Men pått igen . Vill bara säga att det är mer än fantastiskt att det ger resultat. Vår fantastiska dag och underbara middsommar är ren lycka . Det ska bli mycket sånt fram över .Jag håller med dig Krille !! De kan dra ! Älskar dig lilla Pelle <3