18 mars 2013

För få läkare

Jag pratade med min nya vårdcentral (okej, inte med själva byggnaden, då vore jag ju smäll tokig, utan med en sköterska) för jag fått krångel med att få mina mediciner utskrivna nu när jag är mitt i bytet. Mina journaler ska skickas över, det sker inte manuellt och så vidare och så vidare. Då kom jag att tänka på en sak jag hörde på nyhetsmorgon för ett tag sen.

Det går ungefär 2000 stycken patienter per läkare. 

Så jag frågade henne om det stämmer. Och det gör det. Drygt 2000 stycken, lite mer.

2000 stycken. Det är ju inte klokt. Är det så konstigt att de inte har tid att lyssna ordentligt och göra sina jobb. Egentligen?

Missförstå mig inte nu, har man utbildat sig till läkare och vill arbeta som det är det ju ett plus om man vill hjälpa sina patienter. Inte trycka i dem lite antibiotika, säga att det är psykiskt och sen knuffa ut dem genom dörren. Inte okej!

Men är det ändå inte sjukt (ha ha, var inte ens meningen) (fattar du? Sjukt) (nä, det var inte så kul).

Samtidigt gör det mig rörd att Doktor Duktig har sån koll på mig. Att han minns så tydligt när jag kom in första gången. Att han kan se skillnaden. Han är verkligen ett guldkorn, min lille fine doktor.

Men jag vill inte att han jobbar ihjäl sig. 2000 stycken patienter... innebär det att han har ansvar för 2000 stycken listade patienter? Jag vet inte exakt vad det innebär men jag vet att det krävs mer läkare. För det finns alldeles för många med tragiska historier där de inte blivit behandlade väl eller fått den vård de förtjänar (och har rätt till).

Nej, jag tror att vi skickar min finska mormor Meeri på politikerna, så de fixar det här. När vi prata om vården idag så sa hon:

"Skulle de inte lyssna på mig... blir jag ARG."



Inga kommentarer: