12 maj 2013

Tejpa bort Endon

Min mamma ringde precis och ville att jag skulle Googla Kinesiologi, särskilt tejperna som använts. När hon glatt sa "De finns i olika färger" fattade jag ännu mindre. Men, duktig dotter som jag är, satte jag igång datorn och började läsa på.

Kinesiologi var lite krångligt att förstå mig på och jag ska inte ens försöka att beskriva det med egna ord. Jag blir förvirrad av att läsa det själv, blockeringar, energi, kropp och psyke, hit och dit. Nej, vill du veta exakt vad det är klicka på länken, så kan du förklara för mig om du förstår det bättre.

Men när det kom till kinesiologitejpen så började glada klockor ringa. Skuttande harar sjunger. Älgar dansar. Datorn blinkar.

Det står på deras sidor att K-tejp (som den också kallas) hjälper mot:
*Reducera rörligheten, artrit, ryggproblem, muskelspänning, ischias, problem med skelettet , huvudvärk/migrän, tennisarmbåge, Carpaltunnelsyndrom, lymfödem, förlamning (japp, det stod med!), menstruationsproblem, inkontinens, smärta efter operation, posttraumatiska tillstånd, nervsmärtor, med mera.
Tejp (gjord på bomull) är elastisk och hudtunn. Den torkar fort om om den blir blöt, vilket gör att man kan ha på sig den om man badar, duschar eller svettas som en galning. Man placerar tejpen, beroende på vart man har problem, så att den
Den lyfter huden så att nervändrar och smärtreceptorer blir mindre irriterade och får ett mindre tryck på sig. Detta leder till att smärtan lindras. Samtidigt lättas gradvis trycker i lyfmsystemet, och blodcirkulationen förbättras vilket gör att lymfflödet (osäker på vad det är egentligen!) vilket gör att kroppens egen läkning skyndas på och stärks.

Man kan få en direkt positiv efter efter att tejpen satt så, och sen blir det ännu bättre under de kommande 3-5 dagarna. En behandling pågår ofta i en hel vecka, men kan vid vissa problem behövas utökas till två veckor.


Jag hittade denna information om hur man placerar tejpen vid just menssmärtor, antar att de skulle fungera bäst på Endosmärtor, men det är ren gissning.

Man kan köpa tejpen online  och det finns filmer på youtube (klicka på länk eller sök själv) där det beskrivs hur den kan användas. Jag kan inte säga om man kan testa detta själv eller om man ska ta kontakt med en expert, själv är jag nog för ivrig för att boka in en tid och hade jag haft råd hade jag köpt tejpen på momangen. Om du var mer tålamod, ta kontakt med din sjukgymnast så kan säkert den personen hjälpa dig eller visa vem som kan.

Men hur vet man om det fungerar? På Wikipedia står det att det inte finns några bevis på att K-tejpen fungerar, men att den fick en stor boost då den använts flitigt på Sommar OS 2008 och 2012. Surfar man runt på nätet hittar man flera som haft en bra reaktion på produkten också.

Jag är verkligen sugen på att testa detta, tycker de verkar jätte spännande! Finns det en chans att det kan hjälpa vore det galet att inte ge de ett försök, tänk sen vad färgglad man skulle bli, som en livslevande polkagris.


1 kommentar:

Jenniey Love sa...

Låter spännande.. Har själv svåra smärtor och speciellt innan och kring mensen. kramiz<3