21 juni 2012

Disk World

Jag ska få hjälp! Mer hjälp! Gruppmötet med rehabgänget blev bättre än förväntat. Nu ska jag igång och få ordentliga hjälpmedel från alla håll och kanter. Jag känner mig lättad, för det har känts som att jag själv ska kunna manövrera mig vidare och jag har faktiskt inte riktigt vetat hur jag ska ta mig till med smärtan som finns och hur jag ska tänka. Som ni redan vet gör jag ju gärna alldeles för mycket och sen blir lika förvånad och besviken varje gång det blir samma resultat. Nu ska det bli ändring på det!

Redan efter en vecka med övningarna har min rygg blivit avsevärt mer flexibel. Jag kan röra den mycket enklare och den gör inte lika ont i rörelse. Magiker sjukgymnasten förklarade exakt vad som är fel med min rygg. Det är  mina diskar, i ländryggen eller svanken som har fått stryk. För att vara lite övertydlig har jag här en bild som visar våra fina skelett.

Som du kan se här finns det som små goa härliga kuddar mellan våra ryggkotor, det är de som kallas för diskar. De hjälper oss med rörligheten, som ett kullager kan man säga. Men jag har någon jävlig liten kudde som inte gör sitt jobb som det ska, på grund av Endon och alls smärta jag utstått. Så någonstans i nedre delen av ryggen liksom glider disken ut, buktar in i nerver och skit. Det gör piss ont. Jag har en bild nedan som visar ett diskbråck, det är inte ett diskbråck jag har, det jag har problem med är inte lika illa (tack gode gud!) men bilden ger ett hum om vad som händer. Det buktar inte lika mycket på mig, inte.


 Jag kan påverka diskflyttningen genom att göra övningen jag fått, där jag ligger på mage och lyfter upp överkroppen med armarna, stretchar rygg och mage. Då glider disken tillbaka och får en chans att läka, så länge jag inte rör mig fel eller inte kan hålla kroppen rätt för då skenar den iväg igen. Rackaren.

Sen behöver jag ju också träna upp mina svank och buk muskler igen. Till det har jag ännu mer övningar.

Detta var ju inga nyheter direkt, sjukgymnastik magin jag utsätts för, men jag fick nu bekräftat vilka olika instanser jag sak få hjälp med. Ska till exempel på en Smärtskola, som min svägerska Johanna redan går på.
Om jag förstått det rätt är det en plats där man blir inkallad på möten då man får lära sig lite om följande:
  • Smärta/information
  • Hälsa/ohälsa, stress
  • Smärthantering/coping/balans i vardagen
  • Ergonomi och energibesparande arbetssätt
  • Fysisk aktivitet och träning
Syftet med smärtskolan är att du genom undervisning ska få tips och råd om hur du kan minska eller lära dig hantera din smärta/värk.(WOHO!!)

Sen lite Ergonomi, ett tips jag fick igår va att då jag diskar och det känns tungt kan jag öppna skåpet under diskbänken och sätta upp foten där. Direkt får jag lindring i svanken, då den inte blir lika belastad. Jag har min egna lilla pall som är lite högre vilket funkade ännu bättre för mig. Såna tips är ju jätte bra! Aldrig att jag tänkt på att man kan göra så.

Det var ett bra möte helt enkelt! Ett bra möte som kommer leda till ännu fler ännu bättre möten i framtiden! Nej, nu ska jag och min disk gå och diska lite.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag blir mer än lycklig när du äntligen får hjälp !! Det är du värd mitt lilla hjärta <3 Massor av kärlek Mamma