24 feb. 2013

Vägra vara offer

Jonas Gardell satte ord på mina känslor i en novellsamling jag läste i femtonårsåldern. Han blev sexuellt utnyttjad men lovade sig själv att aldrig vara ett offer. Det är så jag har försökt att leva mitt liv sedan jag läste dem orden. Jag var inget vidare förtjust i resten av novellerna och läste inte ens klart boken, men just den meningen satte en kämpar anda i mig som jag tror har varit nyttig, vad livet än slängt i min väg.

Jag såg problemet i att döpa min blogg till just Endo Elin, en titel där jag hade kunnat bli min sjukdom. Det skrämde mig lite grann att välja det namnet, som om jag inför mig själv skulle bli en Idol Amanda eller Farmens Naken Janne. En Elin fylld med Endo som aldrig skulle lämna mig ifred.

Men det blev aldrig så. 

När jag började den här bloggen var det för mig en plats att samla all fakta på. Jag Googlade, pratade med läkare och andra Endo tjejer och önskade så innerligt att det hade funnits på en plats. Många bloggar jag hamnade på var kolsvarta, dramatiska mörka texter och med blogginlägg som gjorde att Endometrios blev ännu mer skrämmande. Att mitt liv numer var förstört, aldrig skulle jag få några barn, ingen chans att återgå till ett normalt liv och att jag skulle bli tvungen att byta adress till: 

Satans Plågor 13 lgh För evigt
666 666 Helvetet

Att ha ont är inte kul. Att ha en kronisk sjukdom suger. Naturligtvis. Men jag hade blivit så djupt deprimerad för längesen om jag började se mig som ett offer för sjukdomen. 

Jag vägrar vara ett offer för någonting eller någon. Hur svårt livet än är eller blir. 

Jag tillåter mig själv att tycka synd om mig själv, så klart jag gör, men sen måste jag rycka upp mig och se på saker ur rätt perspektiv igen. För det finns alltid människor som har det så mycket värre än mig. Det finns alltid situationer som är tuffare. Jag är lyckligt lottad som har min familj, mina vänner, min älskade Christoffer och möjligheten att skratta då det är som tuffast.

Endon kommer jag att slå sönder och samman för att sen ha en riktigt episk fest för att fira det. 

Det är så jag vill leva mitt liv. Inget kan ta det ifrån mig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är en underbar fighter<3<3jag är så stolt <3<3underbar unge puss