7 maj 2010

Sociala Pengar


“Visst är det konstigt hur glad man blir då någon gör sitt jobb?”
Christoffer (världens bästa pojkvän) Sandman
Vi var så lättade men samtidigt förvirrade efter vårat besök på Socialkontoret idag. Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig egentligen men jag blev verkligen nervös då kontoret låg på en avsides gata, brevid ett smuttsigt gammalt parkeringsplats, i en byggnad som såg ut som att det borde renoverats för flera år sedan. Jag kände mig faktiskt överklädd i mina jeans och min farfarströja och övervägde snabbt att rusa hem och leta reda på en lortig fliece skjorta. Jag vet inte var dessa fördomar kom ifrån och jag vet absolut inte vad fliece har med saken att göra. Fliece är väldigt "skogshuggare" och jag tror inte att skogshuggare är överrepresenterade inom socialbidrags kretsen.

Jag hade ingen ångest över att be om hjälp, det är min mänskliga rättighet att få någon form av ersättning och eftersom samhället är helt ruttet just nu leder det till att jag bara har en plats att vända mig till. Jag är ju inte direkt den första sjuka personen de träffat som sökt socialbidrag. Och jag ser inte ner på andra som söker socialbidrag, skogshuggare eller inte. Jag hade bara innerligt hoppats på att Endometriosen skulle bli bättre så att jag kunde få komma ut på arbetsmarknaden istället, jag har inte velat inse att det kommer att ta ett tag för min Endo att lugna ner sig. Jag har blivit tvungen att acceptera många saker den senaste tiden. Varför inte acceptera något som kan hjälpa oss att betala räkningarna också då jag ändå är igång?

Kontoret var jätte fint då vi väl kom ur hissen. Jag plockade på mig alla brochyrer som kom i min väg, jag blir lite tokig då jag hamnat i ett rum med brochyrer längst någon vägg. Sist gång jag var på apoteket kom jag hem med tre olika små ”självhjälps” informationsblad om åkommor jag aldrig ens hört talas om. Jag tror att det smittar också, Christoffer tog med sig en stor fet röd bokliknande grej som innehöll allt från hur man lindrar en förkylning till hur man ska ta hand om ett nyfött barn med rödahund (eller nåt). Vi kanske borde söka till Dr Phil om dessa problem?

Personalen var verkligen trevlig och förstående. De gjorde sitt jobb med bravur. För en gångs skull var det skönt att få den där bedrövade blicken som jag brukar få då jag berättar om hur jag har det dagligen. Jag avskyr egentligen ”tycka synd om” minerna som folk omedvetet gör (jag vet att det betyder att de bryr sig men jag har redan ont och att de ser chockade ut påminner mig bara om skiten).Denna gången visste jag att desto mer sympati kvinnan visade desto större chans att vi får hjälp.

Naturligtvis fattades det lite papper som vi ska fixa under helgen så de ligger i hennes brevlåda på måndag. Detta leder till att vi kommer ”få besked” nästa vecka. Det ser mycket mycket lovande ut! Att vi inte har personer som krånglar runt oss för en gångs skull var anledningen till vår förvirran. Allt gick ju som smort. Jag har saknat smort.

Pengar är verkligen inte allt men vid min stortå, det är väldigt lugnande att kunna betala sina räkningar!

Endo vs Elin - 1-2

3 kommentarer:

Sandman sa...

Bah, Dr Phil kan dra at skiten nu nar jag har min rodahund bok :P

Det kommer ga bra detta med soc, sen kan jag ta och dra med mig lite smort till arbetsintervjun!

Alskar dig mini-kvinna.

Veronica sa...

Åh, det där kontoret har jag besökt alldeles för många gånger. Man vet nog aldrig riktigt vad som är rätt och fel i den situationen. Jag kände mig inte tillräckligt "trasig" för att få hjälp av dem, även om jag deep down visste att jag var en person som har all rätt i världen att få hjälp.

Skönt att höra att det ser ljust ut. Den där lättnaden, som kommer när det verkar som om det kommer lösa sig om än kanske bara tillfälligt, är obeskrivlig.

favomamma sa...

Tyvär är det nog jag som har skrämt dig för soss.Jag är ju alltid rädd att nån ska vara otrevlig mot er. Mamma missvisad omsorg. Fast jag säger som förut din skildring av allt är bara så underbart rolig. Men visst är det nåt med flees som är skumt!!!Du är kul!! Älskar dig mammma