23 sep. 2010

Provera och Hemingway kissa i min hand


Vardagen ser inte alls ut som den gjort tidigare. Mycket är tack vare Promolut-Nor. Den andra anledningen är Christoffers utbildning på Saab. Jag tillbringar en stor del av min dag att längtaefter min man. Men fysiskt får sig Endon en spark i... livmodern... härden... i Endon.

Det är som om ”Elin fr Endo-attack” sakta kommer krypandes tillbaka. Jag orkar vara mer social. Min bubbliga energi börjar välla igenom mig igen vilket leder till massor med kreativa projekt som sprider sig i lägenheten som mögel (fast fint glittrigt mögel).

Det händer försiktigt och sakta. Mer energi pö om pö. Färre matbebis-födslar på toaletten då nummero deux ska göras. Nu blir jag skakad av mina smärt attacker istället för att ta den förgivet (låter kanske inte positivt men det är fantastiskt). Kramperna i magen blir färre. Smartfria ryggstunder blir långsamt längre. Och äventyren i min vardag blir fler.

Samtidigt har det hänt en ännu större och kalas bra nyhet! Doktor Duktig ringde precis och skrev ut nya hormoner till mig. Det är inte samma som Primolut-Nor men tillhör samma familj (när man pratar om tabletter som familjer ser jag Ipren, Diclofenak och Voltaren sittandes runt ett bord ätande potatis pratande om sin dag).

Den nya hormonen som stiger ut på scenen är... Provera. Det är också ett gestagen och det absolut bästa med den här rackaren är att den kan tas hur länge som helst. Behöver inte vara orolig att mina äggledare rullar ihop sig till små russin för att jag tagit Primolut-Nor för länge. Fast den tanken har faktiskt inte slagit mig förrän just nu. Konstig tanke.

Jag ska fortsätta dela med mig av det positiva som har hänt den senaste tiden. Hormonerna har presenterat en värld som jag saknat och till detta hör: Popcorn.

För att vara exakt; en stor bio popcorn med extra kryddor på (det var lika läskigt som att gå över ett fält med varningsskyltar för minor över allt) (Christoffer viskade oroligt om och om igen att jag borde ta en paus) (en paus var ungefär 15 sekunder i min popcornvärld). Vi såg vår första 3D film på biografen i Uddevalla också. Jag åt nästan hela bunken med popcorn men inte ens ett litet tecken på magkramp. Det låter kanske löjligt men jag har saknat att kunna äta goda mumsiga popcorn utan att hamna i fosterställning efteråt.

Samtidigt har jag alla projekt som jag nämnt tidigare. Det är äkta tantpyssel. Jag stickar, knypplar (knyter egna spettsar), scrapbookar (det ungdomligaste av dem alla), syr sönder plagg och avrundar snart allt med att plantera om alla mina växter. Än så länge ligger ett par nya grön-bruna fingerlösa vantar klara till Christoffer, ett linne redo att sys ihop och ett par föredetta jeans som aldrig kommer kunna bli byxor igen. Sen har jag två roliga hemliga pyssel till min storebror Dan och min brorson Jonathan. Vad gör man inte för att få tiden att gå då ens stora kärlek inte är hemma om dagarna längre? Jag njuter av att skapa sånt som gör honom glad.

Jag kämpar med att ta igen mig då kroppen skriker åt mig att ge den en paus. Har alltid haft svårt att lyssna på dess signaler så idag har jag inte kunnat ta mig ut soffan över huvudtaget. Smärtan är en stor påminnelse att jag fortfarande har Endo och måste lära mig ta den lugnt.

Varje dag då min älskling kommer hem känns det som julafton. Jag har saknat och längtat efter honom så många timmar. Jag vet att detta låter som riktig sliskig tjej-romantik-film men jag känner mig inte hel utan honom. Det är som om han tagit med sig halva min hjärna och ena benet till Saab. Och tryggheten, värmen och glädjen. Han är allt det för mig. Nu längtar jag efter att få berätta för honom om de nya hormonerna! Han är vid min sida hela tiden (utan då Saab är inblandat) (Saab är bra) (men jag saknar honom så) (jag kanske kan följa med som en prydnads kudde eller något) (eller som Christoffers personliga assistent) (det vore ju konstigt).

Som avslutning på detta inlägg ska jag bara informera om att Hemingway har kommit tillbaka! Denna gången saknade han oss så mycket att han hoppa och skuttade utanför vår dörr. Hans stora glada ögon, den gigantiska pluffsiga magen och det knöggliga vårtiga huvudet. Den sötaste tjockaste groda i världen.

Men när jag bar honom till säkerhet (det finns alldels för många hundar i vårat område som kan råka sätta sig på honom) så blev han så rädd att han kissa i min hand. Det var därmot väldigt äckligt. Mycket olikt Hemingway (så pass mycket att Christoffer insisterar på att det inte var Hemingway utan Oscar Wilde) (men jag känner allt igen mina grodor) (som Christoffer påstår är paddor) (feta grodor ska inte diskrimineras).

Jag ser det som ett tecken (minus att han kissa på mig) att jag ska ha tålamod och njuta av de framsteg jag gör. Och att om jag inte är i nuet kan jag missa att se Hemingway då han står där på trappan. Det kan bli ödesdigert...

7 kommentarer:

Sandman sa...

Du ar den sotaste och knasigaste personen jag traffat, troligtvis den sotaste och knasigaste som finns. (Eller funnits.)

Ja, Saab ma vara bra, men att det tar oss ifran varandra i flera timmar at gangen tycker jag fanimej inte ar ok... Faste pengar ar inte fel.

Det va Oscar. Han var padda.

Maama sa...

Ja du blir då roligare och roligare.Skrattar så tårarna rinner! Hela jag är glad för alltihop. Du är så fantastisk.Det med samma familj var gör kul.Tänk grodor och paddor har du alltid älskat och burit.Tokfia. Det ska bli sååååå roligt att ha er här när det renoveras .Jag har flera planer!!! Heerejävlar vad jag är lycklig och älskar dig sötunge. Mamma

Emma sa...

Vet inte vad jag gjorde, men nu kan jag kommentera...Yeh! Och det ska jag göra...hehe.
Hoppas du mår bättre av provera än jag gjort :).
Jag mådde uselt av dem och värst var all vätska man samlade på sig. Gick upp 5 kg på 4 dagar, vilket gjorde att jag slutade med dem, det var inte värt det. Och vätskan satte sig på mage och rumpa :P. Hade det vart brösten hade det vart en annan sak;). Nu får vi se vad läkaren säger på onsdag.

Ska du/ni hitta på i helgen? Ngr roliga planer?

Ta hand om dig och ha en bra helg!
Kramar

Elin Sandman sa...

Tack for de fina kommentarerna!

Emma: Det dar vatske samlandet har jag redan lagt market till pa Primolut-Nor. Sarskilt i BH.n och pa vaderna (vad fasiken?!). Jag hoppas innerligt att det inte blir lika jobbigt for mig men jag tackar sa for informationen, sa ar jag lite forberedd!

Sa det ar pa onsdag det smaller? Jag haller verkligen tummarna for dig, hor av dig sa fort du far veta nagot.

Hur mar du i allmanhet for tillfallet?

Denna helgen ska vi fixa i lagenheten for den ska stammrenoveras den kommande MANADEN. Ska bo lite overallt under dagarna och sen hanga hemma pa kvallarna sa mycket vi kan. Men vi ska flytta mobler och grejer. Annars inga direkta planer.

Vad for bus har froken tankt hitta pa? :)

Ta hand om dig med :D och njut av denna harliga helg (de ar ljuvliga!)

Manga kramar!

Christoffer:

Jag tok alskar dig min knasboll! Vi ar galna tillsammans, det ar ju perfekt :D

Mamma:

Du ar bast mamma! Tack for all peppning, du gor mig sa otroligt glad och haller mig pa bra humor da jag sorjer att Christoffer inte ar hemma :D Nu i veckan ska vi hitta pa mycket bus du och jag!

Puss!

Emma sa...

Ja, visst är det roligt med kommenter. Lite roar småbarn du vet ;).
Nja, det är väl inte första gången på kort tid jag går till läkaren, nu är det en ny dessutom som jag inte tror att jag träffat innan (vad jag minns). Hoppas hon är bra. Som sagt, vi får se vad som händer. Vägrar operation iallafall och helst vill jag ju inte ha mer hormoner alls. Det räcker med spiral och p-piller.
Mår ganska bra för tillfället, tack. Endast hanterbara smärtor som ju är en vardag. Däremot reagerar jag extra på laktos numera och åt innan en päronpaj med vaniljsås och drack te med vanlig mjölk. det tyckte inte magen om, alltså den där uppe :P.

Helgen är fullspäckad, imorrn måste jag tvätta och städa, sen är jag bjuden till en kompis vars pojkvän fyller år, sen träning och på kvällen födelesedagsfest med PRO-tema. Vet inte hur jag ska hinna med allt imorrn bara. På söndag ska jag ev. spela innebandy. Har inte spelat sen -05 när jag började plugga på högskolan och vill mer än gärna börja igen. Var tanken att spela i ett korplag, men har nu fått erbjudande om att spela i div 4. Vet dock inte om min mage pallar det.

Härligt med stamrenovering, när det är klart...haha :). Bor ni i en bostadsrätt? Jag bor inneboende/andra hand, har nyligen sålt min lgh i Jönköping då jag i våras fick fast jobb, så nu måste jag ta tag i allt och bostätta mig på ett ställe, vilket då blir Uppsala. Därför har jag tänkt att köpa en lgh, inte lätt och inte billigt! Får se hur det går framåt hösten. Markanden kanske lugnar ner sig.

Oj, vad jag har skrivit mycket nu...haha. Undrar om du orkar läsa min llåånnggaa kommentar ;).

Vi hörs.
Kram kram

David sa...

Insåg att jag kommenterar allt för sällan på min kära systers blogg, så jag tänkte bara passa på och skriva en rad... eller fler. Kanske kommer jag skriva ett tiotal rader... men vem har orken till sådan skrivkonst i dessa tider av eknomisk instabilitet och... skit.
Men jäkla skönt att du har fått nya hormoner som du kan ta under en längre period. Det gör mig själaglad att veta att min syster mår bättre (och kan äta popcorn) och blir kissad i handen av paddor på sina promenader (kisset är kanske inte viktigt i sig... men att du orkar gå :P) ((å andra sidan så gör kisset en bättre story så det är ändå viktigt med paddurin i sammanhanget))
Älskar dig syrran!
Kram!

Elin Sandman sa...

Emma, det är verkligen roligt att få veta mer om dig :) Jag hoppas du får tag i en läcker lägenhet att pynta fin. Och jag håller tummarna blå tills jag får veta hur det gått i Uppsala. Kramar!

Doodid! :) Vad roligt att få en galen kommentar av dig! Kisset var liksom pricken över i.et den dagen. Du vet ju hur det är, du jobbar ju inom vården! :) Tack för att du finns och stöttar mig!! Älskar dig så otroligt mycket! Massa kramar!!