25 sep. 2011

Bokorgie



Vi hade en fantastisk dag på Bokmässan i Göteborg! Så härlig att jag tycker att våra eskapader förtjänar ett alldeles eget inlägg. Luta dig tillbaka och njut av vårt stora äventyr.

Jag var så uppspelt kvällen innan att jag hade svårt att sova. Påminde en hel del om en liten unge som skulle fylla år eller något liknande. Christoffer var inte uppe på min nivå men var väldigt spänd han med. Nördar som vi är gjorde vi en lång lista på allt vi behövde ha med oss. Rena scouter som var redo på allt! Värmeplåster, plånböcker, pass, värktabletter, plåster, nässpray, läppsyl... ja listan var lång och vi betade av den som riktiga proffs. Nästa dag, då mamma stod i dörren med pappa väntandes utanför i bilen fnissade vi åt oss själva då vi nästan glömde att ta med Rullis.

Så klantigt av oss! Va?! Glömma Rullisen? Ha ha ha ha ha!! Så virriga vi är! Rullis var ju bland det viktigaste som tvungen skulle med för att denna resan skulle fungera!


På väg!


När vi rullade in i Göteborg fick jag en konstig känsla i magen. Då kom vi på att vi hade glömt Bokmässan biljetterna hemma. De där biljetterna som vi fått gratis. Japp, de biljetterna låg i hyllan och slappade som två feta sälar en solig sommardag.

Efter en intensiv men kort hormonell stund (på gränsen till tårar) kom vi äntligen in i mässhallen och kvittrade glatt att inträdet inte alls var särskilt dyrt. Det lilla dramat var direkt bortglömt för vi befann oss i Bokhimlen.




Aldrig förr har jag sett så många böcker! Så många bokälskare! Så många författare! Så många koftor! Aldrig förr har jag sett så många matcha färgerna brunt och orange! Såg till och med en tjej som flätat in bokmässans tidning i sitt hår... det var väl kanske inte direkt en frisyr jag själv hade velat testa på men det var underhållande.

Det var .. alldeles alldeles... underbart!




Jag hade varnat Christoffer innan vi åkte att jag har en tendens att bli löjligt starstruck då jag ser en kändis. Det behöver inte vara en känd person jag tycker om. Det behöver inte vara en A kändis. Inte heller en B. Och jag kan inte styra över detta alls. Jag tror personligen att det kan vara någon form av hjärnskada.

Väldigt snart fick Christoffer se mig i mitt esse. Till min totala förtjusning (och hans förtvivlan) såg vi Alex Schulman. Låt mig först tillägga att jag inte är särskilt glad i herrn egentligen, men då blev jag totalt chockad. Slet fram kameran och började flämtande ta kort efter kort. Christoffer fick till sist slita den ur mina händer medan han skratta: "Elin! Det är Alex Schulman, för fan!" Ungefär som om jag ställt mig och fotograferat bajamajorna (vilket jag faktiskt också gjorde kort efter denna incident).


Stalkar Alex.


Jag fortsatte att ta kort på folk åt höger och vänster. Samtidigt som jag växlade mellan att gå eller bli rullad. Utan Rullis hade denna dag inte fungerat alls, jag hade inte orkat särskilt länge innan vi blivit tvungna att åka hem. Nu var vi tre ett perfekt team.

En av våra favorit montrar var The English Bookshop! Vi hamnade där direkt då vi kom in och dregla över böckerna medan vi klappa på dem. Med flin så breda att clowner hade blivit imponerade blev vi London-nostalgiska. Där gjorde vi vårt första inköp.


Vår favoritmonter.


Att dela med sig av alla timmar av bokshoppande och författar-stalkande skulle ta upp hela bloggen så jag avslutar med lite mer bilder. Jag hade jätte roligt och vi ska garanterat gå på Bokmässan igen nästa år! Vi kom hem med 15 böcker (en signerad), 3 filmer (det fanns allt några såna där också), en handduk, en kylskåpsmagnet, en tygväska och en serietidning. Vilken Bokorgie! Nu måste vi till IKEA för att köpa bokhyllor till alla våra böcker.


Henning Mankell är käck och pratig.


Rikard Wolff! Tur att jag inte va nära och skämde ut mig. Så jag yla!


GW Persson! Sicken go gubbe! Det borde göras nallebjörnar med honom som modell.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för man får vara med och dela ert äventyr. Vi sa det före att vi kanske följa med och kolla men ville att ni skulle få ha detta ifred. Nu blev man med ialla fall. Ser fram emot ert nästa äventyr . Du är som vanligt rolig att läsa och som pappa sa att tänk hon hade bara träningsvärk efter 7tim på bokmässan !!! Nu är det Ullared som ska in i planering ! Ikea !! Jul på Liseberg och lite annat !!! Du är fantastisk ! Älskar dig massor mamma

Jeanette sa...

Härligt.

Oh jag hade med velat tagit mig dit, bor ju trots allt cykelavstånd ifrån denna underbara tillställning men kroppen tyckte inte det var en bra idé :-)

Men förbaskat kul att din kropp höll för detta event, hur går det med allt? Du verkar piggare, det glädjer mig.

Jag måste nog inom kort, om du har ork, besöka dig i UA. Prata skit & dricka en kopp kaffe:-)

Ta hand om dig fina!

Puss & kram

Anonym sa...

Kul att du fick en rolig upplevelse och att du fick må bra!!!

Kram Bettan

Elin Sandman sa...

Så dålig jag är på att svara på mina fina kommentarer! Jag läser dem alltid med ett fånigt flin men svarar aldrig direkt. Är sjuker idag så nu satt jag och läste dem igen, för att pigga upp mig. Tack för allt fint ni skriver!