8 nov. 2011

Står still men rör mig framåt


Jag var så orolig att jag hade svårt att sitta still på Caremas vårdcentral igår. Christoffer och Camilla Läckberg(s bok) höll mig sällskap och båda gjorde sitt bästa för att hålla mig sansad. När Doktor Duktig stod där i dörren och bad mig följa efter honom slog jag än en gång över hur fel jag dömt honom första gången jag satt på hans kontor.

Han verkade vara en typisk doktor som arbetat på samma ställe i många år, en sån typ som jag blivit så dåligt bemött utav tidigare. Men jag hade fel. Så fel man kan ha då man har riktigt jäkla fel. Doktor Duktig är fantastisk. Han är smart, godhjärtat och kompetent.

Så än en gång undrade jag varför jag alltid blir så satans nervös då jag ska ha ett möte med honom. Christoffer går inte ens helhjärtat in för sina "Vad var det jag sa"-sånger längre, eftersom den ska sjungas varje gång jag haft ett besök på Carema vårdcentral.

Denna gång var Doktor Duktig i sitt vanliga esse och vi samtalade om Enantonen, smärtorna, livet och vad vi skulle göra nu. Jag inväntade att han skulle ändra min sjukskrivning och att jag helt plötsligt skulle arbeta 50 timmar i veckan och bara ta Alvedon mot smärtorna. Istället skrev han ut mer Enanton, så länge jag får god effekt av dem fortsätter jag ta dem.

"Jag tänkte att du ska bli arbetsprövad. Så vi kan se om vi kan göra något mer för dig."

Jag jublade inombords. Gick hem och Googla vad det betyder.  På en hemsida om ämnet hittade jag följande information:

Arbetsprövning

Arbetsprövning är en utredningståtgärd för att klarlägga vilken arbetsförmåga medarbetaren har eller kan uppnå genom arbetslivsinriktad rehabilitering.


Tiden för arbetsprövning är vanligtvis 2 veckor och ska bestå av enklare arbetsuppgifter och vara del av ordinarie arbetsdag.

Skojar ni med mig eller?! Detta är fantastiskt! (Utför en glädjedans som innefattar svängande armar och vickande rumpa) Detta är bättre än det jag hoppas på och det känns så skönt att veta att det kommer ske under kontrollerade former. Doktor Duktig hade redan tänkt ut vad som skulle passa och jag känner mig trygg i nästa steg.

Det känns så häftigt, jag står liksom still i tryggheten att ha mina hormonsprutor och inte slängas in i ett arbete utan att veta vad jag fysiskt klarar av och ändå rullar det på framåt in i en framtid som bara känns ljusare och ljusare.

11 kommentarer:

Camilla Läckberg sa...

Blir glad av att höra att jag kan bidra med lite distraktion under jobbiga stunder... :-)

Stor kram,

Camilla Läckberg

Sandman sa...

Måste kommentera på detta inlägget online... en kommentar från Läckberg! :D Är det ett bevis att din blogg nått nya höjder kanske? :D

Anonym sa...

Jag är jätteglad för din skull Elin!
Hoppas du får göra något som du tycker är kul och är intresserad av!

Håll i din doktor om han är så bra.
Jag sade till min för 2 veckor sedan att han skulle bara våga gå i pension!!

Kram Bettan

Linda sa...

Härligt att höra att det går framåt! Den enda riktningen det ska gå! För det har jag bestämt :)
Kram på dig Turebronxtrollet (gulligt sådant)

Anonym sa...

Allt detta är du värd mitt lilla hjärta ! Ja ja jag gråter igen men av enbart lycka .Jag älskar doktor duktig och Camilla Läckberg men framför allt älskar jag dig Puss mamma

Sahlsten sa...

Va härligt att läsa att du också läser Camillas böcker för att må lite bättre. Väldigt glad att hon läser din blogg! Det är så roligt att läsa om när du får nya bra besked. Jag hoppas att vi kan träffas på söndag. Massor av kramar från mig och familjen

Elin Sandman sa...

WOW! Tack Camilla för att du tagit dig tid att skriva på min blogg. Jag har tjutit och ringt hela min familj och skrutit. Tack för mycket härlig läsning. Jag är mitt inne i din senaste och läser långt in på nätterna.

Stor kram

Christoffer, så COOLT!! Älskar dig!

Elin Sandman sa...

Tack Bettan! Jag är jätte glad och nyfiken på hur det ska bli.

Vi får helt enkelt tvinga våra läkare att jobba tills vi inte behöver dem mer ;)

Stor kram på dig!

Elin Sandman sa...

Stor kram till mina gotjejer Linda och mamma! <3

Elin Sandman sa...

Marie, visst är det tur att hon skriver som hon gör! Man sitter helt fastlimmad i böckerna. Tack för ditt stöd!

Jag hoppas verkligen att vi i alla fall hinner förbi en snabbis.

Jätte kram!

Katarina sa...

Så kul! Grattis! Jag började själv arbetsträna 25 % förra veckan och än så länge funkar det fint. Hoppas att det blir bra för dig också. :D