7 juni 2010

Du har ju ingen alien i magen, i alla fall


När man har det tufft är det viktigt att få perspektiv på sina problem. Det gäller då det kommer till allt, då man jobbar och sliter för mycket, om ett förhållande tar slut, om folk gnäller över petitesser eller om man har kronisk värk. Det hjälper kanske inte då man har det som svårast och man bölar som en gris i ett vattenfall men för att undvika "tyck synd om mig" träsket är det faktiskt väldigt bra att öppna ögonen och se sig omkring lite.

Det gör inte mindre ont bara för att någon i min omgivning har det kämpigt, då blir jag bara orolig och vill hjälpa till. Fixa och laga. Däremot har jag valt att ge mig in filmernas och böckernas världar där hemskheterna är så påtagliga att det är omöjligt att tycka synd om sig själv.

Har skrivit om filmer som gett mig perspektiv tidigare i bloggen och tänkte nu ge lite mer tips. Det är absolut inget fel i ett försvinna in i en värld med helt andra krångel än sina egna. Så här kommer en radda med filmer som gör att man ser sina problem som yttepytte små. För jämfört med mördare, aliens och monster så är Endo ett riktigt trevlig sällskap.

Aliens filmerna. Det spelar ingen roll hur ont det gör i magen, ingen liten alien baby kommer i alla fall ploppa ut mellan mina revben. De är jätte spännande och även då de börjar få många år på nacken så är de väldigt välgjorda.


Battle Royale är en jätte häftig film som handlar om ett spel på liv och död. Låter klyschigt men det är det sista man kan anklaga denna våldsamma film för. Ett gäng ungdomar tvingas att döda varandra för att bli den sista kvar på ön, endast den personen kommer hem levande. När man ser kaoset känns det faktiskt väldigt tryggt att ligga på sin värmedyna och knapra Tiparol. Jag slipper ju bli tvingad döda folk åt höger och vänster i alla fall.


Pans Labyrint såg jag varje kväll som "godnatt film" då jag kom hem från London. Den är fortfarande vacker, skrämmande och man försvinner in i denna förtrollande värld. Bäst är att inte säga för mycket utan det gäller att bara se den. Antingen älskar du den eller så gör du det inte men det är värt att ge den en chans.


The Crazies var en oväntat bra skräckis. Den handlar om ett gift som har spridit sig genom världen som förvandlar invånarna till galna mördare. När den var slut kändes det väldigt bra att bara ha läkare, mediciner och promenader som oroar och inte att ens älskling ska börja tugga sönder ens halspulsåder då man råkar titta bort.


The Stoning of Soraya M är en annan fruktansvärt gripande och hemsk film. Handlingen gör en så förbannad och man lider mentalt genom hela historien. Det värsta är att den är verklighetsbaserad. Även då den är kämpig att se så borde alla ta sig en titt på denna filmen. Allas liv får perspektiv då eftertexten rullar.

Jag hoppas att jag har kommit med lite förslag som kan passa. Kanske är fel att rekommendera filmer nu när vädret är så underbart men måste man ligga på soffan är tv.n ofta ett uppenbart distraktions medel.

Så, med chans att låta som en mamma, gå ut i solen och lek om ni kan! Om inte, se på film och se att det är betydligt värre att ha en alien i magen, gasade galningar skrikande utanför fönstret och att invänta en kommande stening än att .... (fyll i passande ord själv).

Om detta inte funkar har du i alla fall fördrivit lite tid framför en väldigt bra film.


4 kommentarer:

Amanda K sa...

Alltså pans labyrint är verkligen den enda filmen jag sett som trollbundit mig på riktigt. Älskar den. Och ja, soraya m är jävligt hemsk men jävligt bra om man nu får säga så..

(förövrigt så tycker jag om din blogg. misstänker själv att jag har endo men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga då symptomen inte finns hos mig konstant..)

Sandman sa...

Mycket bra inlagg som vanligt och grymma filmtips. Soroya M lider man mest av tycker jag, eftersom att det ar enklare att relatera till den an en facehugger i fejjan och ev alienbebis i magen. Dock dyrkar jag alien filmerna, men, ja... relatera...

Jag alskar dig!

den unga mamman sa...

Lilla Pelle det finns ingen som kan roa som du .Din humor är din fars upp idagen .Jag lovar att se alla filmerna med ditt perspektiv.Fan det är ingen sak att ha ont i axeln. Hoppas du njuter av din rosa ögonskugga .Så fort du kan så får du ett besök på Makeup store ! Det är du värd .Älskar dig mammma

Elin Sandman sa...

Hej Amanda!

Tack så jätte mycket för att du läser min blogg och för din goda filmsmak ;). 

Jag är ju ingen expert men jag tänkte ge dig lite råd. Först och främst så är det ganska få som har konstant värk som jag har så att dina symptom inte är där hela tiden är ingenting ovanligt.

Om jag var du hade jag börjat en liten skrivbok där du kan skriva ner datumet du har symptom, hur det känns, hur länge det varar och vilka symptomer du har. Sen tar du med dig den till en gynekolog. Ta gärna en som blir rekommenderad eller ett ställe du vet är omtyckt.

Jag rekomenderar att du gör detta så snart du kan! För jag hade små symptomer till att börja med som sen eskalerade. Jag säger inte att det kommer hända dig men chansen finns, så tro mig, det är helt klart värt att göra den där läskiga besöket för att inte bli sängliggandes med kronisk värk!

Har du frågor ställ dem jätte gärna så gör jag mitt bästa att svara.

Berätta gärna hur det går!

Många kramar
Elin