19 aug. 2010

Sluta va så negativ!

"Det kommer aldrig bli bättre."
"Jag har ju inte fått hjälp än så varför skulle jag få det nu?"
"De har rätt, jag har inte Endo, jag måste vara sjuk i huvudet helt enkelt."
"Jag hade jätte ont igår, det blir säker lika illa idag."

Endometrios är en kronisk sjukdom men den är inte dödlig. Detta däremot är det farligaste med Endon. Att fastna i den negativa spiralen och blir ett apatiskt offer för denna stygga envetna sjukdom. Detta är vårat sätt att ta kontroll över vår vardag, det är ett vapen! Endon kan ge oss smärtor, tvinga oss att förbli liggandes och hindra oss från att gå på toaletten som normalt folk (mina grannar måste tro att jag föder en bebis några gånger i veckan) men den kan inte ta vår glädje ifrån oss! Vår kämparglöd och positivitet. Ha ha, up your's Endo!

Men det är klart det är svårt att vara glad och tänka "happy thoughts" när det krampar så det svartnar för ögonen, jag menar inte att man måste skratta sig igenom attackerna. Naturligtvis ska man släppa ut frustration och irritation över sin situation men då man fått ut allt, det är då det är dags.

Så hur tänker man positivt egentligen? Hur ska man gå tillväga för att bli en person som väljer att se på världen full med möjligheter och inte hinder? Jag har Googlat och är nu beväpnad med tips. Håll i hatten så kör vi!

Först och främst ska du se på ordet "Positivitet". Ser du en sprallig, naiv, fåne med en struthatt och skelande ögon? Eller ser du en tillmötesgående, uppskattande, entusiastisk liten herre med randig kostym och fint lockigt hår? Du kan inte vara positiv om du anser att det är negativt. Ungefär som att bli katolik utan att tro på Gud, Bibeln eller hans homeboy Jesus, det är menlöst. Men att bryta sina tidigare vanor kan ta ett tag, så för att bli en sann positiv person måste man öva på det.

Det man behöver göra är följande:
Ta hand om dina fysiska behov - Alltså är det viktigt att äta, sova och träna rätt. De flesta vet att man inte är en glad liten lärka då man sovit tre timmar. Känslor och tankar blir lika bra som din livsstil.

Ös positivitet över dig - Håll dig borta från negativa människor, deras tankar smittar!

Varför inte fylla ditt dina tankar och känslor med positiva synpunkter från folk och framförallt dig själv (inga mer "åh vad jag är fet" tankar heller för den delen!). Lyssna på musik som gör dig glad, detsamma gäller böcker och filmer.

En god vän till mig, Linda, gav mig en jätte fin bok att skriva tre positiva saker om mig själv varje dag, saker som jag har åstadkommit som jag är stolt över. Att läsa den om och om igen fyller på positiviteten.

Gör det du drar dig för direkt - Jag blir jätte nervös och hispig då jag ska ta kontakt med min läkare. Om detta inte ska ruttna sönder min dag ska jag ringa så fort jag kan. Alla saker som känns tunga ska stå först på din "ska göra lista". Du kommer inte bara vara stolt över vad du åstadkommit så tidigt på dagen utan också har du möjlighet att njuta.

Var det du vill vara - Låter kanske konstigt men agera som om du känner dig positiv. Le, skratta, prata inte om negativa saker. Snart kommer du glömma bort att det är ett skådespeleri, du blir det du vill vara.

Bryt tankespiralen snabbt - Om du börjar tänka negativt så spinner det ofta fort ut i en spiral där allt blir värre och värre. Så fort du märker att du gör detta, hugg av den!

Det blir som "Mannen som talar med hundar" på TV som puttar till hunden då den håller på att hettsa upp sig så att den tappar fokus. Gör samma sak mot dig själv. Se objektivt på dina tankar och stoppa dem med frågor.

"Kommer verkligen läkaren att försöka strypa mig?"

"Varför skulle doktorn ha en motorsåg på sitt kontor?"

"Har jag någonsin sett en gynekolog med svart läderförkläde med blodfläckar på?"

Var i nuet - Sluta tänka på vad du ska äta till middag, vem du måste maila eller vad du ska säga till din gynekolog på nästa besök. Ta trettio djupa andetag, fokusera på in och ut andningen. Var här. Chilla.

Annars kan du alltid bara se dig omkring, lyssna på vad som händer omkring dig, känns efter hur du egentligen mår, hur dina kläders tyger känns... Var helt enkelt bara här. Nu.

Godkänn - När det finns negativa tankar eller stämningar som inte går att bli av med (som inför ett sjukhusbesök) så acceptera att situationen. Det går inte att mata negativitet som har blivit accepterad. Detta gör att den ofta försvinner eller i alla fall blir mindre påtaglig.

Göra det rätta - Att vela eller göra sånt som man vet inte är rätt är rena receptet på att skapa negativa känslor och tankar. Ändra på det och du får positivitet istället.

Förbli tacksam - Att vara tacksam för allt det du har (som hälsa, skor, familj, vänner, din livs kärlek, minigrisen, möjligheter, pasta) är ett utmärkt litet verktyg för att flytta en negativ stämning till en positiv. Det tar bara en minut eller två.

När du spendera lite tid regelbundet att fokusera på alla bra saker i ditt liv det också blir naturligt att förvänta sig mer bra saker att flöda in i ditt liv. Och vad du förväntar dig av världen är ofta vad du får.

Meditera - Vilket jag inte har gjort sedan jag fick på Högstadiet och trodde att det var coolt. Det finns i alla fall en massa olika sätt att meditera på. Jag älskade att meditera "framkalla" att jag åt mat men det var för att jag var hungrig hela tiden. Testa dig fram till din favorit och utöva den tre till fyra gånger i veckan.

Sådär, nu kan vi skapa det positivaste århundradet!

Egentligen är inte tipsen så svåra att följa. Varför inte testa dem en vecka eller en månad för att se om livet blir enklare och alla problem lättare att hantera?

Jag är faktiskt hellre en sprallig, naiv, fåne med struthatt,
skelande ögon och putmage än upplever livet som en negativ surig bitterfitta.

5 kommentarer:

Sandman sa...

Mycket bra skrivet, och tankt, och gjort av dig min lilla toka. Du gor hela mitt liv till ett enda stort positivt pary!

Jag alskar dig sa mycket!

Beea sa...

Hejsan!
Vilken snygg blogg måste jag säga! Och jätte bra skrivet antar det är från Pollak :) Och verkligen fint av dig att inte ge upp att se ddet positiva! Kram

Elin Sandman sa...

Tack sa jatte mycket Beea!

Vissa saker hittade jag hos var favorit gubbe andra saker pa sidor jag inte minns!

Vad roligt att du gillar min blogg!

Manga kramar

Elin

Jennyli sa...

Vilket härligt inlägg! Alla behöver en sån känga med positivitet, oavsett om man har endo eller inte ;-)

tack för kängan!

många kramar

Oooh förresten, kan du inte lägga upp lite bilder på saker du scrappat?! Är grymt nyfiken!

mamma sa...

Detta var underbart! Du kan då få till det.Jag ska leva resten av mitt liv efter råden !11 Ålskar dig Puss mamma