6 aug. 2010

"Trött-ledsen"-syndromet


Jag är trött. Så trött att jag varje morgon får "trött-ledsen" syndromet. För er som inte upplevt detta syndrom (som jag hittat på själv) (men jag är säker på att det är ett vanligt syndrom) (även om det inte direkt borde kallas ett syndrom) innebär att man blir så utmattad i brist av sömn att man blir alldeles gråtig (även då man kanske till och med redan ligger i en säng och är på väg att somna).

Christoffer anser att det bara är jag och spädbarn som bli så ledsna av att vara trötta. . Men som sagt, jag anser att syndromet måste vara mer utbrett. Det måste vara det. Så det så, Christoffer.

Förklaringen till att jag känner av detta syndrom (ja, jag tänker fortsätta kalla detta för ett syndrom resten av inlägget) så ofta nu är för att jag har ruskigt svårt att sova. Till att börja med göra jag konstiga karate sparkar precis då jag håller på att somna. Sedan får jag den där fallande känslan i kroppen som rycker tillbaka mig till verkligheten. Detta gör mig också "trött-sur" (det är inte samma syndrom men går ut på ungefär samma vis).

När jag äntligen slutar leka "Karate Kid" (som snart kommer som en, aningen tvivelaktig, remake) så somnar jag i alla fall till sist. Vaknar av och till, snurrar och grejar, men lyckas alltid somna om.

Jag älskar att sova. Helst hade jag legat ihop rullad med Christoffer men tyvärr måste jag ligga på värme dynan så jag är lite låst. Det är en av flera saker jag verkligen ser fram emot! Att sova, sammanslingrade som en kanel bulle med min älskling (fast utan kanel) (det hade luktat alldeles för skarpt)(kanske passar mer runt juletid) (får ta det beslutet när den tiden kommer).

Men vid en tid varje morgon vaknar jag ständigt. Efter lite spionerande i min egna dagbok luskade jag ut att, helt oberoende på när jag lägger mig, vaknar jag mellan 5.00 och 07.30 med mega ont. Sen måste jag invänta rätt tid att ta mina värktabletter (tas de förtidigt har jag ingen lindring då jag ska lägga mig). Och efter det måste jag sen invänta att de ska fungera. Eftersom det redan gör bajsont tar det ibland upp till två timmar innan jag kan ligga stilla utan att åma mig som en mask som får en orgasm (för er som inte sett det så är det inte vackert) (maskar är inga sexiga varelser) (men Christoffer är) (borde inte jämföra honom men en mask, han kan verkligen uppfatta det fel) (men han är sexig).

När jag sen somnar däckar jag som en klubbad säl. När jag sen vaknar är jag alltid helt groggy och utmattad. Även då jag får sova några timmar till så blir jag inte helt utvilad. Jag antar att det är för att jag inte sover så djupt på natten på grund av smärtan och att jag bara har en kort stund innan jag går upp då jag får ordentlig sömn.

Min konstiga sömn innebär också att jag drömmer de mest knasiga drömmarna. De är helt flippade. Hänger inte riktigt ihop. Ofta är vi i Disney Land i Paris. Har aldrig varit där men tydligen har jag ett djupt begär att åka dit.

Senaste idiot drömmen var att Lady Gaga ägde vår lägenhet och blev arg då man låna något ur hennes förråd (som var stort som Ullared) som låg i tvättstugan. Hon tvingade mig sminka mig med guld och sen dansade hon porrigt på en gigantisk hög med schampo för att förföra sin pojkvän. Sen blev jag jagad av en indisk kille på en moped med ett långt toapapper fladdrande från under högerskon (han flirtade med mig) medan jag (på min moped) var på väg hem till min mamma och pappas hus för att rädda Christoffer. Mycket underligt. Jag vet inte vad den indiska killen hade med något att göra... eller Lady Gaga... eller... ja, du förstår.

Det finns säkert massor med hjälp som Smärtbehandligtsenheten kan ge mig mot detta.

Eftersom jag inte haft det såhär mer än i ett halvår, max, så vet jag ju att det har att göra med smärtan. Försvinner den kommer jag säkert kunna sussa som en liten bebis! Nu gäller det bara att hitta ännu mer tålamod till att jag får tid dit.

Om det är något Endon har lärt mig så är det tålamod. Evigt evigt tålamod och att sparka som Jackie Chan i sömnen.


7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet precis vad du menar det är hämskt att sova dåligt. I mitt fall hörde det ihop med stress och det kanske det kan lite i ditt fall oxå. Det tär ju på tålamodet att bra gå och vänta och hoppas. Krama och Christoffer så gott/ Marie

mamma sa...

Nu var det dags för de 3 i na igen Det känns hemskt att säga att det är kul när du har det så jobbigt men du skriver så att jag kan inte låta bli att skratta .Att du drömmer så mycket om Disney land betyder att du kommer dit! Lady Gaga och indien kan jag tyvär inte tyda. Du är allt en fantastisk liten ärta med en ängels tålamod .Hjälper dig med allt bara säg ifrån . Älskar dig min Karate Kid mamma

Pappa sa...

Jag förstår mycket väl att du får "trött - ledsen " syndromet. Men jag hoppas att smärtkliniken kan hjälpa dej så att du kan få smärtlindring. Sedan så kan säkert din doktor hjälpa dej mera. Angående den Indiska killen så ser inte Christoffer lite Indisk ut eller ??? :).
Puss Pappa.

Anonym sa...

"Christoffer anser att det bara är jag och spädbarn som bli så ledsna av att vara trötta."

Han har fel! Det finns minst en person till och det är jag!

För övrigt tycker jag du skriver väldigt underhållande =) Härligt att du har humor, det kanske du måste ha för att orka med...

Kramar och kämpa på!

Linda sa...

Jag är ett monster när jag är trött! JAg kan också börja grina som en idiot för jag blir så frustrerad när jag borde sussat för längesen... he he så det är nog ett utbrett syndrom

Sandman sa...

En av dina knasigaste inlagg maste jag saga :P Du har flippat ur med parantesarna, men det ar (som alltid) kul :P

Jag vet hur forjavligt det ar att inte kunna sova, och jag saknar verkligen att kunna halla om dig nar vi sover. Bajs endo. Javla bajs endo.

Elin Sandman sa...

Tack sa otroligt mycket allihop for era kommentarer! Jag har inte haft en fungerande dator sa har inte kunnat svara forran nu!

Skont att veta att trott-ledsen syndromet inte ar helt frammande i alla fall!

Manga kramar pa er allihopa! Tack for att ni laser!