27 dec. 2010

Julafton, klimakteriet &Endo


Jag har helt klart haft den bästa jul någonsin. Aldrig förr har jag känt mig så lycklig, lugn och myst så med bara människor som jag älskar. Det har varit en härlig stämning med bus, lekar och tomten.

Det enda som kunnat göra denna Jul till övermänskligt fantastisk hade varit om den varit Endofri. Och att jag hade haft någon miljon mer att lägga på julklappar, så klart.

Det var lite kämpigt att få ont på just; julafton. Jag hade redan räknat med att det skulle hända men jag ville verkligen inte att det skulle eskalera. Efter två julbord som gjorde en (redan svullen mage) stor som en luftballong, var det inte konstigt att Endon fick fnatt och började trillskas.

Så jag fick chillaxa på värmedynan, gosa med Christoffer (vilket är det enda plus med att ha ont, vi får alltid lite extra gosmys stunder då han gosar upp nära mig och viskar mig tillbaka till nuet) och titta på jul-tv.

Visst ville jag vara med ute i köket där julspelet var i full gång, men denna stund då jag ensam låg i mammas och pappas säng fick jag en chans att vara med om en jultradition jag aldrig varit delaktig i förut. ”Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton” startade precis då jag råkade zappa mig in på kanalen. Så nu har jag tillsist sett denna historia. På julafton. Och Endon lugnade ner sig under tiden.

Det som gjorde att Endon inte blev mig övermäktig var att jag redan hade fått julklappen av Doktor Duktig. Den kommande hormonbehandlingen. Så fort jag krampade, ryggen fick benen att ge vika, då jag låg där med vämedynan under mig och värmeflaskor på magen, möttes min och Christoffers blick och utan att säga något byte vi kort information. Snart kommer Endon få sig ett helvete.

Vi ska peppra den med hormonkulsprutan. Primolut-Noren har gjort makalösa förändringar. Det ska bli ,mer än, spännande att se vad GnRh-agonister kan göra då?
“GnRh-agonister” undrar ni kanske då? Om ni är nyfikna så klicka på denna link, så kommer ni vidare till olika behandlingar man kan få mot Endo.

Min mamma sa att hon tror att 2011 kommer bli året som allt skiftar till det bättre. Min magkänsla sa ,precis innan jag fick Primolut-Noren, att nu kommer det
hända bra saker.

Men framför allt har nu Doktor Duktig sagt att han är redo att, tillsammans med mig (vore svårt annars) testa sig fram för att hitta någonting som kan få bort mina symptom.

Julen har varit mer än jag kunnat önska mig. Till nyår har jag en stor fest att se fram emot (plus en oerhört snäll pappa som är redo att hämta mig om jag får ont) (vilket ger oss möjligheten till att vi faktiskt kan gå på festen).

Sen är det dags att fira det nya året med mensvärk, klimakteriet och hopp! Fan vad fantastiskt det känns!

Världen är allt bra fantastiskt!




8 kommentarer:

mamma sa...

Älskar bilden du lagt in för det är så det känns ! Det har verkligen varit en fantastisk jul .Jag tror att alla kände av hopp stämningen. Det är det jag kallar för Gud. Ok jag vet vad du tycker ! De är jätte kul för oss att hjälpa er så ni kommer på festen! Det blir liksom våran fest också ! Sen får vi äran att fira in året med lilla Jompen också. Älskar dig över allt och ser fram i vårat nya år <3 puss mamma

Sandman sa...

Ja ta mig fan vilken otroligt bra jul det har varigt! Tack for alla fina presenter du gav mig baby! Du ar helt fantastisk.

Julen var otrolig forra aret, och battre detta, och nu med varldens alla hormoner till varat forfogande har vi kanske glomt alla dina endo smartor tills nasta jul :D

Alskar dig mer an livet mini-kvinnan!

Anonym sa...

äter du speciell kost för din sjuka?

Elin Sandman sa...

Tack mamma och Christoffer för era fina kommenarer! Älskar er båda, på väldigt olika vis. :)

Hej Anonym!

Tack för din fråga. Jag har fått lära mig vilka rätter och ingredienser jag inte kan äta för att göra Endon argare. Jag måste till exempel undvika snabbmat helt, transfetter är rena döden för mig. Chips är inte heller något bra, vilket jag glömde idag och har nu kramper utan dess like som straff för mitt dåliga minne.

Det finns en rekomenderad diet för oss med Endo, och jag har testat allt. Vill du veta vad den innebär så finns den infon i detta inlägg: http://endoelin.blogspot.com/2010/06/please-do-not-feed-endo.html

Men det som hjälpt mig mest är att sluta med nikotin. Det var svårt men det har gjort en markant skillnad i smärtorna.

Undrar du något mer är det bara att fråga :) Tack för att du läser min blogg.

Kramar

Elin Sandman sa...

Nytt försök med länken här:

Please do not feed the Endo

Anonym sa...

anledningen till att jag undrade, är för att de flesta får en sämre mage av laktos, men har inte lagt märke till att du har tagit bort laktosen i din kost! Det lilla du skrivit om det var inte speciallt utmärkande tyckte jag, därför frågan. Det jag hört och fått råd om av läkare är att utesluta laktos helt, och nu kan jag sköta magen någorlunda. Innan fick jag dricka laxermedel dagligen, utan påverkan alls..det onda försvinner såklart inte, inte blödningarna heller, men jag kan iallafall gå på toaletten utan att känna mig ständigt förstoppad.

kram

DIANABIEBER sa...

sv: jaha okej, det e lungt. men asså har knappt varit så här sjuk på länge. Febern kan bara försvinna sådär i en timme sen kan den bara komma tillbaks när som. och det e verkligen inte likt mig. Men om jag inte blir friskare snart åker mamma och jag till doktron för att kolla!

Tack för tipset :)

Beatrice Reimertz sa...

Tack för din kommentar!

Åh va snällt av han! :) Härligt med egen dator nu också! Det är så skönt att ha en egen haha.

Javisst ja skriver gärna om nyår och mina löften!

Kraam!