8 juli 2011

Endo i hjärnan


"Du kommer bli tvungen att leva med den rädslan ett tag nu..."

Det är vad Doktor Duktig sa till mig då vi pratade sist gång. Jag var rädd att smärtorna skulle komma tillbaka och delade med mig utav det till honom. Han fick mig att känna mig normal, som att mina tankar och min oro var en naturlig reaktion. 

Jag har hört förut samma sak ifrån Christoffer, min mamma och flera andra så orden var inte nya, men då en person som behandlar sjuka människor ger mig samma bekräftelse... ja det gör mig ännu lugnare. 

På samma möte med Doktor Duktig pratade han om att han ville att jag skulle fundera på att göra någon enstaka kurs till hösten. "Bara fundera på det lite" var hans order. Anledningen till detta var flera; att jag skulle utmana mig själv, att jag skulle våga bryta vardagsmönstret jag nu lever i och för att testa min koncentrationsfunktion. Har man levt/lever med kronisk smärta kan det påverka ens hjärna.

Jag Googlade lite i efterhand och har hittat mer information som stärker hans påstående. Jag hittade en artikel som heter "När det gör ont - länge" som jag fastnade helt i. Där står det att smärta räknas som kronisk om det har pågått i mer än tre till sex månader. Att det finns ungefär 18% av Sveriges befolkning som lider av kronisk smärta i detta nu.
"Långvarig smärta påverkar oss också mentalt. I den stora europeiska undersökningen som nämndes inledningsvis svarade två av tre av de tillfrågade med långvarig smärta att de också har koncentrationssvårigheter. Var fjärde lider av depressiva besvär." 

Informationen är inte direkt förbluffande för mig, har man jävligt ont hela tiden så är hjärnan upptagen med att hantera den situationen. Den har fullt upp att hantera hur kroppen skriker att någonting är åt helvete fel, det är svårt att koncentrera på annat då. Samtidigt är det jobbigt, psykiskt, då det gäller allt som har med smärta att göra. 

 Personligen är det ett rent under att jag inte blivit deprimerad... fast vid närmre eftertanke var jag nog rätt så nere innan jag träffade Christoffer. Redan innan det faktiskt, då jag flydde hem till Dalsland om och om igen. Mer om det en annan dag.

Men vad jag däremot inte hittar på nätet är hur man ska ta sig vidare om smärtan börjar ge med sig. Hur blir min koncentration nu? Eller rädslorna. Ingen skriver om rädslorna över att detta härliga förbättrande ska försvinna och istället vända sig mot mig och bli värre igen. Jag växlar mellan att göra för mycket eller vara rädd om min kropp och göra för lite. 

Därför var det väldigt skönt att prata med Doktor Duktig om det. Enlighet honom ska jag trappa upp på min fysiska träning lika långsamt som jag trappar ner på Tiparolen. Naturligtvis ska jag röra mig då jag orkar men inte pressa mig. Inte styrketräna eller göra Aerobics utan ta mina promenader. Sedan sa han en sak som satte sig i hjärnan:

"Du kommer aldrig känna dig helt redo..."


Det låter kanske nedlåtande eller deppigt men inte för mig. Det gjorde att jag insåg någonting som jag borde ha fattat för längesen. Att jag inte kommer vakna en morgon och VIPS är det som om jag aldrig gått igenom någon Endo alls(Christoffer lär skrika: Vad va det jag sa?! ) (ja, han har sagt det väldigt många gånger) (nej, jag har inte lyssnat) (ja du hade rätt, älskling). Att jag ska våga göra sådant som skrämmer mig, fast utan att ta ut mig fysiskt.

Så nu erkänner jag att jag är rädd ibland. 

Men mesta är jag hoppfull. 
Hoppfull, otroligt lycklig och redo att träna upp både kropp och knopp.




7 kommentarer:

Anonym sa...

Du är så klok min kära dotter. Just att du ska bryta ihop har ju varit en stor rädsla genom åren . Det försvann gradvis när du möte kärleken .Men det är som du säger att före det så var du där några gånger .Det var många gånger din far fick stoppa mig när jag tänkte hämta hem dig med våld. Du har alltid varit en person som haft nån konstig koll även i tuffa lägen,Otrolig styrka tror jag att det heter . Det är ju så med din kära doktor att han säger som det är men han säger det i rätt läge .Sen har det att göra med att han pratar med en av de mest fantastiska människor som finns .<3 <3 <3 Älskar dig massor och njuter med dig och ser fram emot nästa äventyr vi ska ha <3 mamma

Anonym sa...

Älskar bilden !!!

Veronica sa...

Åh det där med att inte känna sig redo känner jag alltför väl igen! Tänk om något sagt till mig för 2 år sedan att jag skulle ha barn i dag. Jag hade skrattat ihjäl mig och sagt inte en chans. Sen om jag var redo det vet jag inte.

Samma sak med skolan nu, det är tänkt att jag ska börja läsa upp mina betyg nästa år, och jag är scared shitless, men ser samtidigt fram emot det. Om jag är redo vette fan, men det ska jag ta reda på i alla fall :)

Mia1973 sa...

Vilken bra text. Så himla sant!!! Känner igen mig jättemycket i det du skriver.

Kram från en endosyster

Katarina sa...

Åh, intressant artikel! Man känner verkligen igen sig. En hel del av det fick jag göra när jag började på smärtrehab och det är ju som du säger, inte direkt förbluffande men ändå inget man har tänkt på själv.

Pratet om smärtskalan i artikeln fick mig att tänka på en sak - jag kommer inte ihåg om jag har länkat det här innan (mycket möjligt, eftersom jag visar den för alla!), men den här smärtskalan är mycket bättre än läkarnas.

Elin Sandman sa...

Herre vilka fantastiska läsare jag har! *dunderkram till er allihopa*

Att inte va redo stämmer ju faktiskt in på väldigt mycket. Ni fick mig att inse det. :)

Katarina, den där smärtskalan är ju fantastisk!! Ska kolla med tjejen om jag får lägga upp den :)

Kramar till er mina hjärtan!

Elin Sandman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.