16 juli 2011

Kolla in tjockisen!


Jag har aldrig haft ett hälsosamt synsätt på min egna kropp, även då jag vet att med tiden har den absolut förbättrats. Jag misstänker att jag inte är ensam om denna hatkärlek till skalet vi bor i.

Jag har väldigt lätt för att pendla i vikt och det har inneburit att jag alltid haft extra koll på vågen. Okej, det kanske är snäppet värre än så, jag har bli fullkomligt besatt av att väga mig. Därför är denna mackapär förbjuden i vårat hem. Det får räcka med att jag väger mig hemma hos andra, där jag inte kan missbruka den.


Jag har haft ett knep varje gång jag gått upp i vikt: träna. Och då har jag inte tränat under kontrollerade former utan verkligen rå tränat som en idiot på ett löpband (fast utan löpband). Onyttigheter har varit förbjudna i större mängd (om jag inte gått ner mycket i vikt, då har jag unnat mig gott).

Nu (läs: senaste 3 åren) har jag däremot inte kunnat träna. Har ju inte ens kunnat röra mig ordentligt. Har jag haft det riktigt jobbigt så har snask varit en tröst eller belöning (särskilt då jag slutade röka/snusa/röka/röka). Lägg på mina ettriga craving ovanpå detta.


Men ändå har jag haft vikten under kontroll. Tills den sista stora feta droppen landade i min bägare: Hormonbehandligar. 

Jajemensan. Jag blir svullen som en uppblåst säl på en sandstrand. Det har gått långsamt till att börja med. Primolut-Nor gjorde sitt, smärtstillandet Lyrica var en riktig jävel men nu så har jag Enantonen som verkligen gör mig plump. Låter kanske som en petitess jämfört med att ha ont, och du har rätt, det är det. Men samtidigt skäms jag ibland över hur knubbig jag har blivit. Hormonerna gör också att alla känslor blir ännu större och starkare. När jag är ute på stan förväntar mig nästan att folk ska stanna upp, stirra på mig och skrika i ren fasa:

"Kolla in tjockisen!!"

Det finns stunder då jag äcklas av min egna kropp. Jag vill inte se mig i spegeln och det gör ont i själen då jag inte passar i kläder jag tidigare kunnat ha på mig. Jag har en tendens att vara extra hårt mot mig själv och försöker att trivas i min kropp medan jag nu rör mig mer och försöker tygla mina cravings. Det går väl sådär, får jag erkänna.

Men idag, när jag vaknade, kände jag mig mindre bastant än vanligt. Så jag tog fram mitt måttband och jämförde mina mått med de jag tagit för bara några dagar sedan. Och till min totala förtjusning såg jag att jag var fyra centimeter mindre över magen! Till och med rumpan hade krympt! På ett par dagar! Vilket borde vara omöjligt.

Det fick mig att inse hur mycket Enantonen får min kropp att svullna upp. Hur det inte är "mitt fel" och att det verkar ta ungefär två veckor innan vätskan börjar lägga sig. Lättnaden låg inte bara i kroppen utan mina tankar svävade glatt runt i rummet.

Jag vet att man nästan kan räkna med att gå upp tre kilo i vattenvikt då man tar en sån här behandling. Jag vet att man kan bli riktigt svullen men på något vis har jag inte riktigt trott på det. Jag vet ju att jag snaskar mer än jag borde. Att jag inte rör mig lika mycket som normalt folk. Och det har varit väldigt nedslående hur mina ansträngningar att äta nyttigt och röra mig mer inte gjort någon skillnad på vågen.

Nu fattar jag äntligen (till 100%) varför.

Och jag kan ändå inte låta bli att undra varför jag bryr mig så himla mycket. Naturligtvis vill man vara nöjd med sin kropp men gör de där kilona verkligen så stor skillnad? Ska de styra över ens egna självkänsla? Christoffer talar om för mig dagligen hur vacker han tycker att jag är.

Kanske är dags att jag slutar klanka på mig själv? Sluta kalla mig plump, bastant och klumpig. Istället berömma min kropp som är stark nog att återhämta sig efter så många år med plågor. Det kanske är dags att vi sluter fred, jag och min kropp.


6 kommentarer:

Emma sa...

Jadu, vännen!
Vi får nog acceptera våran övervikt i nuläget - hemskt och ledsamt nog. Medicinen hjälper ju. Jag har 10 kg mer än var borde väga, mår såklart urselt av detta, men det finns inget jag kan göra, hur jag än anstränger mig händer det inget på vågen. Det kvittar om jag känner mig nättare, vilket jag gör - vikten står still :(.
Har tom fått frågan om jag e gravid, om de vore så väl, men de e ju omöjligt.

Ta hand om dig systeryster!
Kramar om

johannis sa...

du är så himla fin precis som du är. det är lätt att få en skev bild av sig själv. känner igen mig i det du skriver, och det är inte kul. att vi inte kan lyssna på våra pojkvänner lite mera ?? tror faktiskt dom har rätt :) <3 du har en tjusig kropp ska du veta! tänk hur många som vill ha en sån fin !! va va va ;) skulle lätt kunna byta med dig ! hoppas dom dumma tankarna ger med sig. dessutom ska man äta det som är bra för själen hihi !! pusspuss // johanna

Anonym sa...

Vad glad jag blir att ni inte har nån våg ,jag bara gömde vår ju. Sen är det nog dags att kasta måttbandet också !!! Nu skriver du så din moder fnissar igen . Träna på löpband utan löpband är mer än rolig !! Sen till allvaret i det du skriver ,du har helt rätt i att du ska sluta fred med din vackra kropp och jag ska göra som du ! Leva nu och inte i en smalare framtid !! Du är såååå vis kära du älskar dig puss <3

Anonym sa...

Bra skrivet hjärtat!!

Elin Sandman sa...

Jag blir så rörd av era kommentarer!

Emma, ja detta är en kämpig biverkning. Men som du säger, min visa systeryster, det funkar ju! När vi är krya kan vi lägga fokus på dumheter som vikt och sånt igen. :P Kämpa på! Krama om

Johanna, du är så rar gumman! Jag önskar jag hade din kropp, ska jag säga dig, då det blir ju en underlig konversation av detta ;) Tusen tack för dina fina ord. De värmer ska du vet. Puss och kram

Mamma, du är tokig! Älskar dig!

Sanna, tack hjärtat!!

mia1973 sa...

Gud vad jag känner igen mig i det du skriver. Jag då, som inte ändrade min kost ALLS, gick upp 13 kilo. Nu har jag gått ner ynka 2, och står stadigt på 11 kilos övervikt till mina ynka 159 cm över havet. Inte kul alls, speciellt det där med att jag fått byta hela min garderob. Det är verkligen inte vårat fel, det är enbart hormonerna. Så jäkla trist alltså. Men vad ska man göra? Det är jäkligt svårt att gilla sin "nya" kropp. Kram på dig!!