2 apr. 2010

Känsligare än andra


När jag sitter här med en härjande förkylning kan jag inte låta bli att dra mig till minnes av alla virus, infektioner och annan ohälsa som lockats till mig som bin till socker. Det har gått ett långdraget skämt i släkten att så fort jag reser utomlands besöker jag inte bara sevärdigheter utan också deras sjukvårdsinrättningar. Roligt till att börja med men då det ligger alldeles för mycket sanning bakom vitsarna blir det också en trist påminnelse att jag blir sjuk väldigt lätt.

Jag har också varit ”bra” på tajming. Som till exempel då jag fick vinterkräksjukan på ett tåg ifrån Örnsköldsvik som ledde till att jag svimmade i mittgången av vätskebrist. Att jag samtidigt har lätt för att svimma är egentligen bara pricken över i. Min pojkvän är också lite snurrig i skallen vilket leder till mycket roande situationer då vi lutande emot varandra vajar fram och tillbaka medan vi försöker beordra den andra att vifta foten för att få igång cirkulationen. Någon gång kommer vi säkert svimma på varandra och vakna i en hög på golvet.

Aldrig har jag funderat på varför jag alltid är den personen som får de mest intensiva sjukdomarna. En vanlig bihålsinflammation skaffar en halsfluss som polare och jag går tillsist på flera sorters penicillin. Så fort någon får minsta tecken på förkylning ligger jag snart i feber med halsont. Jag har aldrig ifrågasatt detta utan det är ”så det är”.

Men då jag surfade runt på nätet mitt i ”har jag Endo eller vad är det för fel på mig egentligen” -kaoset så hittade jag listan på symptom över sjukdomen. Till min förvåning såg jag att det tydligt och enkelt stod: ”Infektionskänslig” och allt blev glasklart. Särskilt eftersom då min Endo blossat upp igen så är jag ännu mer känslig. Min lillebror sov över här då jag via akuten lekte pirat (läs inlägg: Inte Endo men minst lika löjligt) och han blev dålig då han kom hem till Dalsland igen den eftermiddagen (fast enligt mamma blev han inte så dålig, vad det nu innebär). Snart började min hals svida och hostan kom som på posten. Har sovit dåligt inatt med slemmig hosta och feber. När Endon satte igång samtidigt hjälpte det inte ens att läsa om vrickade experiment ur boken ”Elephants on Acid” för att få perspektiv. När jag har en sån kombo i kroppen blir jag riktigt mesigt ängslig.

Naturligtvis undrade jag varför Endo skulle påverka mitt immunförsvar på det viset. Min pojkvän och jag har haft en bestämd ide’ över vad som leder till detta symptom. Igår hittade jag information som styrkte våran teori.

”Vid endometrios har vi en kronisk inflammation i buken som gör att immunsystemet är "överaktiverat" hela tiden. Denna överaktivitet kan göra att vi har feber. Immunsystemet kan därav också vara så "upptaget" att ta hand om endometrioshärdar/cystor i buken att immunsystemet inte "har tid/energi" att slå ut de bakterier eller virus vi träffar på - ja, vi blir mer infektionskänsliga helt enkelt.”

Man tror inte att ”infektionskänslighet” skulle påverka en person så mycket. Men det är väldigt irriterande att i kombination med Endo också bli sjuk med vardagliga sjukdomar som tvingar en till läkare eller att bli sängliggandes. För mig kommer gärna förkylning efter bihåleinflammation efter halsfluss efter något annat som läkare oftast aldrig sett förut.

Det blir bara lite mycket ibland.

2 kommentarer:

mamma sa...

Mamma får erkänna att om jag säger att Niclas inte är sjuk så blir inte du sjuk .Ok lite barnsligt men det är som du säger du tenderar att få all konstig skit .Därför har jag bett er att komma hit för på nåt vis så vill jag ha koll!! Det trodde ni inte om mig .Sedan blir jag bekymmrad för en ledsen Pelle är en ovanlig Pelle :Så Välkömmen hem på rehab Älskar dig sötunge mamma

Sandman sa...

Det ar ju bra, pa ett konstigt satt, att du vet att du ar infektionskanslig i alla fall. Hade vart varre om du trodde att du hade grym otur med sjuktommar och inget annat.

Du skrev fel forreste.

"Någon gång kommer vi säkert svimma på varandra och vakna i en hög på golvet."

SEXIG hog pa golvet ska det va :P