10 apr. 2010

Sudda bort din sura min!


Överlag har jag nog alltid varit en glad prick. Jag har lätt för att skratta och tycker om att smitta av det på andra. Det finns ingenting som är så kul som att ha roligt. Det fick mig att fundera över om det faktiskt är så att ett ”gott skratt förlänger livet”. Och de senaste åtta månaderna har jag fnissat, kiknat, hulkat av skratt mer än jag gjort i hela mitt liv, kan det ha något att göra med hur mycket lättare jag har att handskas med Endon?

Vad gör man om man har en fråga av detta slag? Man Googlar.

Jag blev faktiskt lite förvånad över all nytta som ett ordentligt skrattanfall ger. Visst vet väl alla hur skönt det är då man blir riktigt tok glad men jag hade ingen aning att vår kropp mår så bra av det. Men först tänkte jag ta upp de psykiska fördelarna med en riktigt lustig historia eller vad som nu kittlar din skrattnerv.

Man ser saker ur ett annat perspektiv efter ett gott skratt, det har jag märkt flera gånger då det känts riktigt tufft men Christoffer eller någon annan i min närhet får mig att skratta, plötsligt så är det inte lika jobbigt längre. Skratt ökar kreativiteten för det verkar som att det blir mer fart på den högra hjärnhalvan och även bättre balans mellan halvorna. Och för alla studenter där ute, det ökar också inlärningsförmågan. Det kan förklaras genom att hjärnan får mer blod och syre vilket är bra mat för hjärnan.

Detta är en del av allt som händer i kroppen då vi skrattar:

• Att skratta ger massage till flera inre organ i kroppen som mellangärde, hjärta och lungor. Dessa organ är ju lite svåra att gnida in i massageolja och knåda med fingrarna så varför inte ge dem en riktigt SPA dag genom att se på en riktigt bra komedi?

• Det finns alltid viss restluft kvar i lungorna som innehåller mycket koldioxid. När vi skrattar gör vi oss av med mer restluft än annars och får sedan in större mängd syrerik luft i lungorna. Rena snaskdagen för lungorna med andra ord.

• Glädje och skratt stärker immunförsvaret. Det finns ett samband mellan psykisk och kroppslig ohälsa och därmed även mellan psykisk och fysisk hälsa. Positiva känslor påverkar din hälsa. Vila, mat och motion är viktiga för att stärka kroppens immunförsvar, men man har också upptäckt att glädje verkar ha effekt. (Tydligen funkar det inte så bra på mig, men för all del, min kropp är ju lite Emo just nu.)

• Ökad smärttålighet. När vi skrattar ökar hjärnans produktion av endorfiner, som är kroppens egna smärtlindrande ämne. Överhuvudtaget leder skratt till ökad produktion av hormoner och enzymer som är bra för kroppen. Detta har jag upplevt många gånger.

• Blodtrycket höjs när du skrattar, men går ner efteråt och det finns det som tyder på att glada känslor har en positiv effekt på blodtrycket.

• Många olika muskelgrupper får jobba när du skrattar och du förbrukar mer energi. Att skratta ger alltså viss motion. Men viktigare är att de muskler som inte arbetar, de slappnar av och när skrattet klingar av slappnar alla muskler av. Det är därför vi känner oss skönt avspända efter ett rejält skratt.

Så det är kanske dags att sluta oroa oss så mycket för småsaker och helt enkelt skratta så mycket mer. Det är ju inte bara nyttigt för oss, det är jävligt kul. För att bidra till er hälsa har jag här lagt in ett skämt.

Den engelske psykologen Richard Wiseman genomförde en mycket omfattande (och i ärlighetens namn väldigt onödig men lustig) studie som innefattade flera länder för att avgöra världens roligaste historia. Min favorit blev historien som kom trea. Strecha hjärtat och njut!

En kvinna stiger på en buss med sin lilla bebis varpå hon hälsas av busschauffören med :

”Det var den fulaste bebis jag någonsin sett. Uh!”.

Kvinnan sätter sig rasande längst bak i bussen och säger kokande av ilska till sin manliga medpassagerare att ”busschauffören förolämpade mig!”

Mannen svarar: ”Gå tillbaka till busschauffören du och skäll ut honom! Jag kan passa din apa så länge.”


5 kommentarer:

Sandman sa...

Hahahahah! Bebis historian ar fan helt fantastisk :D

Min roliga lilla kvinna!

glada mamman sa...

Du är allt fantastiskt detta var lärorikt, roligt , heltäckande m.m Tur att du får mig att skratta som du gör.Tack vare dig blir jag gör gammal !Tack min Pelle Älskar dig mamma

Sanna Elina sa...

Det bar en helt fantastiska historia :) och vilket roligt inlägg att läsa. När jag har läst detta vill jag bestämt påstå att du förlänger mitt liv för du får alltid med mig på massa skratt när vi ses :D

Elin Sandman sa...

Mina sotisar! Tack for era kommentarer! Visst ar det roligt att nagonting sa kul kan fa oss att ma sa bra?

Mamma, du ar tok rolig! Tack vare ditt samtal igar kommer jag nog leva minst tva ar extra!

Sanna, Visst var historian kul?! Det ar tillsammans som vi far det nedrans kul! Vi kommer bli gamla harliga scapbookingar ihop! Sitter och gor vara 132 ars fodelsedagskort till varandra! :D

Min alskling, du gor mig lyckligast i varlden!

Anonym sa...

I am truly thankful to the owner of this web page who has shared
this fantastic piece of writing at here.
My web site > swollen ankle pregnancy