1 apr. 2010

Vad identifierar Mig?


Jag har tänkt en del på vad man identifierar sig med, efter att jag läst en underbar blogg skriven av Veronica (en vän jag vuxit upp med). Som sjuk är det väldigt lätt att identifiera sig som sin sjukdom, särskilt om det är en åkomma som påverkar din vardag. Jag kallar till och med denna bloggen för EndoElin, egentligen borde jag ju vara ett mycket bra exempel på detta. Tyvärr är anledningen bara att det rimmar fint och att jag har Endo och heter Elin.

Vi identifierar oss också med hjälp av våra arbeten. ”Vad jobbar du med?” är det första vi frågar en främling vi vill lära känna bättre. För bara ett år sedan bävade jag över att hamna i den formen av samtal. Jag ville inte säga att jag var sjuk, att jag inte blivit sjukskriven på grund av inkompetens eller någon annan form av sanning.

Då var det inte bara jag som identifierade mig vid min sjukdom utan jag gav fria tyglar att sätta den stämpeln rätt i pannan på mig. Jag ville att man skulle lära känna mig som den jag är, inte som EndoElin. Det var ännu värre att se andra identifiera mig som sjuk, särskilt då jag vägrade bli ett offer för endometriosen.

Jag hittade en del knep.

Pratade jag med en man räckte det att säga att jag hade livmodersproblem och sedan undvek stackarn vidare frågor. Om han ändå insisterade började jag babbla om mens och andra ”kvinnosaker”. Innan jag visste ordet om det pratade han glatt om filmer eller väder.

Pratade jag med en kvinna så var jag arbetslös. Det räckte att ge den enkla versionen av sanningen för att samtalet sedan skulle vandra in på ofarlig mark.

Men ju mer ”bekväm” jag blev i att hantera min sjukdom, då jag kom tillbaka till Dalsland och fann ett massivt stöd slutade jag tänka på hur andra uppfattade mig. De som betyder någonting för mig förstår varför jag blir lite groggy då jag tagit mina värktabletter och de visar tydligt att jag inte är Endon. Jag är en knasig, kort och glad tjej som pratar alldeles för mycket. De hjälper då jag ber om hjälp och spelar puttekula med mig då jag mår bra.

Jag har bestämt mig att se på min Endometrios som en väldigt ihärdig förkylning. Bara för att jag är snorig så innebär det inte att jag helt plötsligt är SnorElin. Jag bara råkar vara en tjej som är ovanligt snorig.



5 kommentarer:

Sandman sa...

Min SnorElin <3 Du har ju blitt forkyld nu sa du kanske skulle starta en annan blogg :P

Tycker du ar valdigt duktig som inte identifierar dig med din sjukdom, det skulle bara forvarra situationen. Du ar mycket stark och mycket liten!

Alskar dig.

Sannie sa...

Det är bra att du inte identifierar dig med endo, för det gör heller inte vi som känner dig. För mig är du precis som du skrev..knasig. Och du kan pigga upp vem som helst även om du är groggy på dina tabletter.. :) Det kan faktiskt vara lite roligt, om man får säga så :P

Elin Sandman sa...

SE, det ar dessa underbara manniskor som gor att jag ar pa topp! Ni ar underbara och jag ar lyckligt lottad som har er i mitt liv!

anna sa...

Jaa, tror också att ovissheten måste vara det värsta :(

mamma sa...

Pratar för mycket ,det måste vara efter pappan ! Det finns så många människor som inte försöker hälften av det du gör,som är kärn friska visst kan det reta en. Nej du är inte endo du har endo .Du är helt enkelt skitkul! favo mammma