24 jan. 2011

Den som vann en Endo är....


... jag vet inte!

Det är lika mellan Sanna Turunen och Emma Oscarsson som båda har fått alla rätt (smarta tjejer!) så jag får nu lotta fram vinnaren. Vilket är jätte spännande, så nu sitter jag ensam i vardagsrummet med tre lappar i en stor tekopp (har en extra lapp som är tom för att... jag vet inte riktigt varför) och nu när jag är redo att dra upp en lapp är jag riktigt exalterad. Hjärtklappning till och med. Jag måste verkligen komma ut mer.

I alla fall, jag vispar runt lapparna i koppen och drar nu upp en! Och på lappen står det.... det är den tomma lappen (varför hade jag ens med den?)! Vilket antiklimax. Jag gör ett nytt försök och nu... nu drar jag...

.... Emma! Grattis Emma, snart kommer du hålla i ditt alldeles egna Endomonster! Skriv din adress i kommentatorsfältet så skickar jag din Endo på posten inom kort!! Jätte stort grattis stumpan!

Topp fyra, efter vinnaren, i tävlingen måste också hyllas för att de är så briljanta! Så låt mig presentera:

Christoffer som fick nio rätt av nio möjliga(fast han kunde aldrig vinna, han får Mig och det får räcka).
Pether som också fick åtta rätt!
Cattis fick också åtta rätt av nio!
David som också hade åtta rätt!

Tusen tack till er alla som deltog!

Vill du veta svaren på frågorna så har jag markerat rätt svar nedan.



Jag vill ha monster Endon!
Quiz

Fråga Ett
Hur många procent av den kvinnliga befolkningen beräknas ha Endo?

1. ca 10 %
2. ca 15 %
3. ca 5 %
4. ca 2 %


Fråga Två
Vilket av följande påstående är INTE en myt?

1. Kvinnor med mensvärk har bara väldigt låg smärttröskel.
2. Hormonbehandlingar botar Endo.
3. Endo sägs vara det mest smärtsamma en fertil kvinna kan råka ut för.
4. Ju större härdar kvinnan har, ju mer smärta måste hon genomlida.


Fråga Tre
Jag såg ut som en pirat efter ett sjukhusbesök. Varför gjorde jag det?

1. Jag hade knäat mig i ögat av misstag då jag skulle sätta mig ner.
2. Jag fick en allergisk reaktion mot mina nya hormoner Provera och ena ögat svullnade igen.
3. Jag råkade gnugga rengöringsmedlet "Rent och Fint" i ögat.
4. Christoffer petade mig i ögat, i sömnen.


Fråga Fyra
GnRH, är någonting jag nämnt här på bloggen. Men vad är det egentligen?

1. Det är förkortningen på lagen som ger dig rätt att anmäla om du blivit behandlad illa i vården.
2. Det är en hormonell behandling som försätter kvinnan i ett kliniskt klimakterie.
3. Det är fyra arga munkar från Tibet.
4. Det är förkortning på en undersökning man kan göra för att diagnostisera Endo.


Fråga Fem
Doktor Duktig är min läkare och han är...
Denna frågan blev lite lustig, jag anser att han är en allmänläkare, eftersom jag hitta honom på vårdcentralen, men så visade det sig att vårdcentralen är privat (vilket jag inte hade en aning om!) Så jag tycker då att denna frågan helt enkelt har två svar!)

1. en allmänläkare.
2. gynekolog.
3. privat allmänläkare.
4. privat gynekolog.


Fråga Sex
Av alla kvinnor som har Endo, hur många tror du kan bli gravida naturlig väg (utan IVF)?

1. 60 %
2. 50%
3. 25 %
4. Inga, kvinnorna är infertila.


Fråga Sju
Vem var den första person som sa att jag har Endo?

1. Gynekologiska överläkaren Fitt-Barbro
2. Doktor Duktig.
3. Jag själv.
4. En yoga instruktör.


Fråga Åtta
Det är krångligt och svårt att få diagnosen Endo. Vilken annan diagnos blir många Endotjejer felaktigt diagnostiserade med?

1. HIV/ Aids
2. Irritable Bowel Syndrome eller (IBS) som det även kallas.
3. Diabetes
4. Cancer i tjocktarm och ändtarm.


Fråga Nio
Sist men inte minst! Vad hette den överviktiga Grodan (med akne) som jag blev storkär i och som besvarade min kärlek genom att kissa på mig?

1. Tolkien
2. Moberg
3. Dickens
4. Hemmingway



7 kommentarer:

Anonym sa...

NOOO!! Jag ville ju vinna Endomonstret! Men jag är lika imponerad över mig själv för att jag hade alla rätt, det mesta hade jag i huvudet sedan tidigare konversationer mellan oss :D Grymt rolig tävling, mer sånt!

Elin Sandman sa...

Jag är väldigt imponerad av dig med!! Vad kul att du var med och att du tyckte att det var roligt! Mer knasiga tävlingar kommer garanterat :D Det var riktigt nära i lottningen. Jag hade till och med handsvett :D

Många många goa kramar!

Totte sa...

Följdfråga! Hur lyckades du gnugga rengöringsmedel i ögat? :( "Rent och Fint" låter som ett sånt fake namn och det hade varit typiskt christoffer att peta dig i ögat i sömnen med!

Elin Sandman sa...

Haha Totte! Christoffer har petat mig i ogat, men jag behover aldrig aka till akuten da :D Om du vill veta exakt hur det gick till ga in pa lanken har nere, dar ar hela inlagget.

http://endoelin.blogspot.com/2010/03/ingen-endo-men-minst-lika-lojligt.html

Anonym sa...

Yes!
Nio rätt, det trodde jag inte! GRYM jag är! Missade på frågan om ögat... Ja, ja, man kan ju inte alltid vara bäst! ;)

Grattis Emma, till Endojäveln!

Emma sa...

Ja, jag vann! Roligt :). Ser fram emot att endojäveln ska dimpa ner i min brevlåda.
Jag älskar quiz, och tur att man har onödigt minne så man minns allt möjligt... haha.

Kramar, massor av sådanda

(Har du min adress, eller ska jag maila den te dig?)

Anonym sa...

Hej skrutt älskar hur du drog vinnaren ,tokfia! Som sagt är facit fel i denna tävling ! Ok dää jag kommer igen för kul var det . Älskar dig över allt!mamma