22 jan. 2011

Oro x 66


Vissa saker ska man helt enkelt härma. Christoffer gav mig inspiration till denna lista på hans blogg med inlägger "66 Worries". Det handlar om alla de där små (och större) sakerna som man oroar sig över. De där sakerna som kan finnas i bakhuvudet och påverkar mer eller mindre.

Så jag ska också göra en sån här utlämnande lista. Det känns som att skala av sig huden, så naket är det att erkänna sin oro. Men jag berättar ju allt annat för er här på bloggen, varför inte blotta lite själ också?

1. Jag oroar mig för att jag inte ska bli av med mina symtom.
2. Jag oroar mig för att jag har gått upp i vikt och att folk ska viska bakom min rygg att jag ser ut som en stor fet valross.
3. Jag oroar mig för Christoffer, så fort jag får minsta chans att oroa mig för honom så tar jag den.
4. Jag oroar mig för att jag aldrig kommer lyckas med kursen Mattematik B.
5. Jag oroar mig för att jag uppfattas som alldeles för högljudd och ego fixerad.
6. Jag oroar mig för att folk inte ska tro att jag har Endo.
7. Jag oroar mig för att sprutan inte ska hjälpa.
8. Jag oroar mig för att biverkningarna av sprutan ska vara förfärliga.
9. Jag oroar mig for att jag inte ska få några biverkningar av sprutan och att det skulle vara ett bevis på att den inte skulle fungera.
10. Jag oroar mig för att renoveringen och borrningen i vårat hus aldrig ska ta slut.
11. Jag oroar mig för ensamheten då Christoffer får ett jobb (om jag fortfarande är sjuk).
12. Jag oroar mig för att folk ska se mig då jag har riktigt ont.
13. Jag oroar mig för att bli utskämd av en kontrollant då jag åker buss utan giltig biljett.
14. Jag oroar mig för att jag aldrig ska gå ner till min "bekväm" vikt igen.
15. Jag oroar mig för att Christoffer fixar och städar hela tiden, orolig att han ska slita ut sig eller känna sig tagen för givet.
16. Jag oroar mig för att jag aldrig kommer att skaffa mig ett körkort.
17. Jag oroar mig för döden.
18. Jag oroar mig för att bli deprimerad av hormonerna eller smärtan.
19. Jag oroar mig för alla jag känner och älskar, då jag får en chans att oroa mig.
20. Jag oroar mig för att mitt dumma Ex ska komma hem till oss och gråta vid vår ytterdörr igen.
21. Jag oroar mig för att bli utskälld.
22. Jag oroar mig för att såra någon, särskilt mina vänner men också vem som helst.
23. Jag oroar mig för att jag tar för mycket skit innan jag säger ifrån.
24. Jag oroar mig för läkarbesök.
25. Jag oroar mig så fort en tand säger ifrån, i skräck att det leder till tandläkaren.
26. Jag oroar mig för vår ekonomi.
27. Jag oroar mig för att få ett arbete som jag inte trivs med.
28. Jag oroar mig för att jag oroar mig över saker.
29. Jag oroar mig för att Christoffer oroar sig.
30. Jag oroar mig för att mina vänner ska känna sig åsidosatta då jag inte är frisk.
31. Jag oroar mig för att inte våga kräva förståelse för att jag är sjuk.
32. Jag oroar mig för att jag aldrig kommer få klappa på ett gristryne.
33. Jag oroar mig för att jag har förlorat rösten, och aldrig kommer våga sjunga igen.
34. Jag oroar mig för att folk ska tro att jag "showar" då vi ska sjunga på skoj eller att de ska tycka att min röst är jätte ful, skrikig och hemsk.
35. Jag oroar mig för akne.
36. Jag oroar mig för att allt som betyder någonting för mig nu kommer försvinna då man dör.
37. Jag oroar mig för att jag kommer få rynkor runt ögonen.
38. Jag oroar mig för att jag kommer bli frisk ett år från Endon och sen sätter det igång igen och vi måste gå igenom hela cirkusen igen.
39. Jag oroar mig för att Christoffers 25 års dag inte kommer bli den bästa födelsedagen i hela hans liv.
40. Jag oroar mig för att de svarta tapeterna som ska sättas upp i sovrummet kommer bli alldeles för mörka.
41. Jag oroar mig för att Doktor Duktig skulle försvinna.
42. Jag oroar mig för spöken i garderoberna.
43. Jag oroar mig att de jag älskar inte är lyckliga.
44. Jag oroar mig att jag är lat.
45. Jag oroar mig att jag är gnällig.
46. Jag oroar mig att jag är tråkig.
47. Jag oroar mig för att uppfattas som dum och för att vara dum.
48. Jag oroar mig för krig.
49. Jag oroar mig för den växande främlingsfientlighet.
50. Jag oroar mig att jag och Christoffer inte kommer att kunna få barn.
51. Jag oroar mig för att se äldre ut än Christoffer är (även då jag ÄR äldre än Christoffer.)
52. Jag oroar mig att de jag älskar inte ska veta att jag älskar dem.
53. Jag oroar mig för olyckor, särskilt för att kaffekokaren ska ta eld (tack för den mamma!)
54. Jag oroar mig för att få salmonella av rå kyckling, det räcker att se på en rå kycklingfile och jag måste tvätta händerna (tack igen mamma!)
55. Jag oroar mig för att glömma att ge Christoffer en godnatt puss.
56. Jag oroar mig för att mobilen, av misstag, ska ringa den person jag skvallrar om (även då jag inte ens har personens nummer).
57. Jag oroar mig för att vara en börda.
58. Jag oroar mig för att jag aldrig ska motionera regelbundet.
59. Jag oroar mig för att jag aldrig kommer våga sjunga i bandet jag är med i (men aldrig kunnat repa med för att jag har haft ont).
60. Jag oroar mig för att bli hånad, skrattat åt och dumförklarad.
61. Jag oroar mig för att uppfattas som den glada fula lilla rultiga tjejen.
62. Jag oroar mig för att personer i mitt förflutna alltid kommer göra mig upprörd.
63. Jag oroar mig för att katten Rodja ska hamna i slagsmål igen.
64. Jag oroar mig för att jag inte träffar min brorson Jonathan ofta nog.
65. Jag oroar mig för att bli beroende av mina smärtstillande.
66. Jag oroar mig för att jag är så hård mot mig själv.

Man skulle kunna tro att jag är en väldigt oroad människa, efter denna lista. Men det är jag inte. Detta är saker som bara blinkar fram någon gång ibland. Eller saker som knappt gör sig påminda. Eller de som är där mer påtagligt. Men jag låter dem aldrig bli en börda.

Jag pratar om mina rädslor. Jag och Christoffer låter dem inte komma undan utan vi dissekerar dem, vänder dem ut och in, syr ihop dem igen och använder dem som roliga partyhattar.

Så fort man ser vad som oroar kan man också göra någonting åt dem. Ibland räcker det att få ut dem ur skallen.

Och för all del, glöm inte att göra mitt Quiz om Endo och EndoElin, så kan du vinna din alldeles egna Endo!!


8 kommentarer:

Anonym sa...

Oh jag ska erkänna jag valde att bara läsa dela av din lista för att inte få igång tankeverksamhet för mycket vad det gäller min egna oro. Man ska inte oroa sig i onödan men det gör man ju alltid. Men visa av dessa oros grejer kan man ju faktiskt arbeta bort, om man nu vill :-) Men ibland önskar jag att jag oroade mig lite mer för rätt saker. Nuuuuuu ska vi se om jag kan kommentera med. Jag har försökt 2 ggr sedan du ändrade inställningarna här men gått åt skogen
Men nu har din bror försökt lära mig & menar att jag är trög eller nåt. Ja det är väl tur han är gammal o vis ;-) Hoppas du får en fin natt min sköna! & ge dig att oroa dig vad gör väl allt om 100 år när allting kommer kring.... ;-)

Anonym sa...

Undrar om det äntligen funka?! Kom det flera? Shit alltså mun mobil o din blogg är inte vänner... Men snart så!

Anonym sa...

Hej hjärtat !! Ok förlåt då ,för kyckling och kaffe kokare ! Detta var verkligen tankeväckande . Jag fick en aha upplevelse. Jag är ju verkligen en oro människa!!! Partyhattar ska ta efter ! Tänk vad lustig man är jag blir stirrig och tänker att fy det och det får du inte oroa dig för men det är ju det felet man gör . Det är ju faktiskt bättre att släppa ut det och som ni säger dissikera dem.Jag säger det igen ni är såååå fantastiska ihop . Ni är en symbios som få människor får uppleva. Massor kärlek mamma

Sandman sa...

Visst var det skont att skriva en liten lista och vara arlig med vad man oroar sig over, vare sig det ar aktivt eller inte. Tycker folk har en konstig syn pa oro. Alla har oro i sig men ingen vagar erkanna det. Den kommer inte upp och biter en i roven bara for att man erkanner att den ar dar, snarare tvart om. Man hittar oron, sen bankar man ner den till skit.

Anonym sa...

Pst:

Du har en Award och en liten utmaning att hämta inne hos mej:
http://cattisb.wordpress.com/2011/01/22/award-bloggutmaning/

Frivilligt såklart!
KRAM!

Marie Sahlsten sa...

Hmm oro 32 kan du få släppa i sommar då kan ni komma ner och träffa oss och så kan vi åka till Vallarna där de har grisar som går. SoEllen tycker om att bli klappad. :) Kanon att få upp oron istället för att den ska ta plats i magen och huvudet för länge. Kram

Cecilia sa...

Jag snor listan lite, fast kortar ner den NÅGOT.
Alltså jag skriver såklart in egna orosmoment :D

Elin Sandman sa...

Tack alla för era fina kommentarer!!

Jeanette, jag anar att det är du som skrivit anonymt. Men som du ser syns det du skrivit i alla fall!!

Mamma, inte trodde jag att jag skulle få uppleva den stora kärleken, som du och pappa. Men nu har jag allt min egna symbios svamp att leva med :D Tack för att du är så go mamma! Och galen.

Cattis, jag ska absolut göra denna utmaning så fort min kropp tillåter :D :D Tusen tusen tack!!!

Marie, jag ser det som ett löfte! Äntligen ska jag klappa tryne så att grisen kurrar av lycka :D

Cecilia, det är bara att sno på! Ska bli spännande att läsa :)

Gruppkram gruppkram!