10 jan. 2011

Mensvärk


Mensen kom inatt. Det kändes som då man var liten och Tomten äntligen knacka på dörren, fast med den bisarra twist att han har en yxa som han ska hugga dig i magen med. Inte så mycket att du dör (herre Gud, det är ju Tomten vi pratar om) utan bara så att du får kvalfullt ont och blöder en liter eller två.

Min första reaktion var ett skrik. Av lycka. Vilket var en väldigt absurd upplevelse. Sen rusade jag till mina nya trosor som jag först fick ta på mig vid denna storslagna händelse. Jag gjorde en glädjedans; viftade med händerna upp mot taket, boxade ut i luften lite, skuttade så mycket min mage och rygg tillät (vilket var ynkliga små knäböj som var så mesigt att jag slutade direkt) och samtidigt log jag så att kinderna gjorde ont och guppade med huvudet i alla riktningar. Sen la jag mig i sängen, för efter detta var jag helt utmattad.

Det började göra mer ont ganska så snart men jag somnade ändå. Lyckodans och åksjukepiller gjorde att jag sov tungt. För tungt. Jag vaknade av att magen var uttråkad och försökte vända sjg själv ut och in. Ryggen tyckte väl att det såg kul ut så den försökte ge sig in i samma lek. Har till och med huvudvärk denna gång också.

Jag hade så ont att jag knappt kunde andas. Då mindes jag samtidigt att jag borde tagit mina förebyggande tabletter för tre timmar sen. När de äntligen började verka däckade jag av ren utmattning och drömde mardrömmar om döende män, att jag var vilse och om smärtstillande.

Smärtan har varit intensiv hela dagen. Jag kan få korta perioder då jag andas ut men de är så futtiga att de mest retar upp mig. Som om någon duttar en lakrits på min tunga och sen äter upp den själv.

Men jag vet i alla fall att jag inte går igenom detta i onödan. Jag bokade mitt besök hos distriktssköterskan på vårdcentralen på fredag för att ta min första Enanton spruta. Så klockan 12 på fredag tar jag mitt första kliv in i klimakteriet och sparkar Endon i skrevet.

Och FAN vad jag ska sparka den jäveln!

2 kommentarer:

mamma sa...

Kära hjärtat Du får inte jämnföra med tomten för då släpper vi inte in den fan nästa år för den jämnförelsen glömmer man aldrig.... Det är bra att du skriver hur du har det gör att jag behärskar mig att inte ringa varje sekund !! Bilden du satt in hugger verkligen tag i en . Önskar jag kunde ta över dina plågor men får försöka att finnas istället <3 Älskar dig massor mammma

Sandman sa...

I morgon ar det sprut dags baby! Nu slipper du los menso, den onda mexikanska blod guden, och istallet slar vi endo, den japanska forfattaren i din mage, rakt pa kaften tills han drar hem till japan igen!

Det va faktiskt riktigt lustigt nar du fatta att din mens hade startat och du skuttade till av lycka. Men, jag forstar dig, da borjade det ju handa nagot i alla fall.

Puss och kram alskling <3