20 mars 2011

Jag smälter!


Nu behöver jag att du fokuserar och lever dig in i följande beskrivning.

Se dig omkring och föreställ dig hela din värld blir en öken. Som om någon bara lyft upp dig och vårdslöst släppt ner dig i Sahara. Klockan är mitt på dagen och solen steker med full kraft. Naturligtvis letar du efter skugga men det som finns är sand och åter sand, men du vet att inte ens skuggorna hade varit svala nog att lindra hettan som börjar koka dig inifrån. Värmen är kvalmig och tung.

Strålarna är så intensiva att de fått blodet att koka inuti dig. Det är svårt att tänka för hjärnan har blivit en flamberad klump av smällt fett. Svett tvingar sig ut ur dina puttrande porer och du har svårt att sitta still. Desperat river du av dig onödiga klädesplagg. Du hade slitit av dig huden om det hade gått. Du känner ångan dunsta från din egna kropp. Så varmt varmvarm att det enda du kan göra är att flämta.

Vips! Öknen är borta och du är tillbaka där du var från början. Kroppen återgår sakta till sin normala temperatur. Du njuter av att kunna andas sval normal luft igen. Enda beviset på din stund i Öknen är klibbigheten som får dina kläder att fastna mot din hud.

Såhär känns det att få värme vallningar. En biverkning från sprutorna jag väldigt gärna hade velat slippa. Sedan finns också den andra härliga varianten då man får dessa vallningar på natten. Och det har fått det fantasirika namnet: Nattsvettningar.

Jag har lite tips på hur man kan stå ut med dessa värme attacker (från helvetet).

1. Ta en tunn sjal och dränk den i iskallt vatten. Den kan du ha över axlarna, runt huvudet eller runt handlederna. Det svalkar väldigt bra! Att ha en fuktig sjal till hands då man lägger sig är också väldigt effektivt. Då jag vaknar, och är ett element, kan man lägga den över sig och snart somnar man om.

Men använd inte en tung handduk eller liknande, för de kan bli alldeles för kalla och tunga. Och då blir man själv väldigt blöt.

2. Strippa. Om du blir riktigt varm så ta av dig onödiga plagg. Ett tips är att ha på dig många tunna lager av kläder, som du vid behov kan skala av dig. Försök också undvika syntetmaterial och kläder som sitter som ett smäck.

Jag har alltid sovit i nattlinne, t-shirt eller annat bekvämt. Men det har jag fått ge upp nu. Men det finns ju en person i hushållet som inte klagar över detta, kan jag ju tillägga. Det finns också "sov kläder" som går att köpa men de ser ut som äkta kärring sovkläder, så då hade nog sexlivet inte fått särskilt mycket extra krydda.

3. Sov med lakan istället för täcke. Tänk dig att det är en riktigt varm sommarnatt, då hade det aldrig funkat att natta sig med ett tjockt duntäcke. Ha alltid ett lakan med dig, till hands, så kan du sova med det istället om det blir för varmt.

4. Skulle då få vallningar i en buss eller bil så kan det lindra något att trycka dina handleder mot den kalla bilrutan. Det är inte det mest effektiva man kan göra, men det är absolut bättre än inget.

Var försiktig med att lägga ansiktet mot rutan. På en buss är det nog rätt så dräggigt. Men du kommer också se ut som ett miffo för de som råkar befinna sig på andra sidan rutan. Och chansen är att du dunkar skallen i glaset i ren desperation (har hänt mig några gånger tyvärr).

5. Drick mycket vatten! Du förlorar mycket vätska genom att vara en levande fontän. Ta igen det så ofta du kan, så du inte får vätskebrist.

6. Det ska också fungera att motionera. Låter motsägande, då man svettas vid gymping, men det ska minska vallningarna. Just nu är inte det aktuellt för mig, som inte kan vara så fysiskt aktiv. Men gör all del, kan du motionera, gör det för Gudarnas skull!

7. Sen, det sista rådet som jag inte kommer kunna följa helt själv. Drick mindre kaffe, te och alkohol. Kanske kan försöka minska på kaffe drickandet... men ingen jäkel i världen ska få ta bort det helt! jävlar blir jag en riktig Hormonkärring.

8. Östrogen tillskott. Detta kan du få av din läkare om du har väldigt jobbiga biverkningar. Jag har inte testat dem, för jag känner att jag har dem under kontroll. Men jag vet flera kvinnor som testat dem. Produkter som Divigel.
Sen finns det flera olika produkter som kanske kan fungera mot värmevallningarna, men jag vågar inte uttala mig om dem. Jag vet inte om de hjälper, borde kombineras med hormonbehandling eller vad de har för biverkningar.

När jag läste biverkningen "värmevallning" så blev jag nyfiken över hur det kändes. Bästa sammanfattningen är ändå:

Jag smälter!






5 kommentarer:

Sandman sa...

Fy fan. Konstigt nog med min konstiga kropp (kanske ar jag en man i klimakteriet) har jag ju erfarat sma bitar av det du star ut med varje dag. Det ar fan inte kul, men vi far halla tummarna att det lugnar ner sig ju varmare det blir ute, annars far jag dranka dig i kalla handdukar och nar vi ska ut lagga dig i en termos med kallt vatten. Du ar ju extremt liten sa du kanske far plats i var stora termos?

Anonym sa...

Du kan då verkligen skildra så man lever sig in i det du upplever! det är allt orättvist att jag 51 år inte har haft en enda vallning medans min dotter har det så här . helt knäppt egentligen!Dina råd är härligt praktiska och du delar med dig av allt så man hänger med .Vill du ha en fläkt ? Eller är det nåt annat du behöver ? Vad gullig han är Krille som ska stoppa dig i termosen !!! Älskar dig massor puss gurka <3 mamma

Anonym sa...

nu kom jag på det vi lägger dig i poolen !!!

Anonym sa...

Nu kom jag på det vi lägger dig i poolen !!!

Anonym sa...

Tack så mycket för tipsen. Jag tycker dessutom att hjärtat och kärlen i huvudet skenar lite när en attack kommer. Jag upplever att man kokar, svettas och sen blir iskall av den våta svetten i ett slag när det är över. Jag funderar mycket över hur lång tid det ska vara så här. Jag har fått opererat bort livmoder och äggstockar och fick alltså detta väldigt plötsligt eftersom jag inte hade genomgått klimakteriet ännu (är 44 år). Läkaren sade att vissa har det resten av livet....