15 mars 2011

Pain in the ass


Endometrios kan hittas i andra delar av kroppen, inte bara vid livmoder eller i den trakten. Härdar har till och med funnits i lungorna, men detta är sällsynt. Men Endon hamnar däremot lite oftare vid tarmarna. Detta pratas det inte om lika mycket, vilket jag tycker är jätte synd. Har letat och sökt igenom Internet men det är som att söka efter en liten liten myra i en stor myrsloks mage.

Men efter att jag surfat runt på Endometriosföreningens hemsida kom jag in på en tråd som handlade om just Endo i tarmen. Och, som jag redan anat, stämmer mycket av dessa symtom in på mig. Så för att sprida kunskap och om du råkar vara en av oss Endo-tjejer, så har jag samlat all fakta här.

Tyvärr kan jag inte konstatera att all fakta jag har hittat är sann, eller om den gäller för alla kvinnor med Tarm-Endo. Om jag har skrivit någonting som är helt galet, är det bara att skriva till mig så skäms jag och ändrar det med detsamma.

Symtom

Är det smärtsamt och trögt då du ska bajsa?
Blöder det ur stjärten då du gör nummer två (men inte annars)?
Är du lätt och ofta förstoppad (särskilt vid din mens)?
Har du tillfälliga galen diarré attacker?
Skiter du blod då du har mens?
Är du en fjärtfabrik?
Känns det som om någon elak dvärg sitter i toaletten och hugger dig med ett spjut i rumpan då du utför dina stjärtbehov?

Dessa problem är också väldigt flexibla. De kan följa din menstruationscykel, bara finnas där då du har mens eller aldrig lämna dig ifred. Om flera av dessa stämmer in på dig kan du vara en av de kvinnor som inte bara har Endo i buken utan också i Tarmen. Framför allt brukar symtomet "blödning ur häcken vid mens" vara ett rätt så tydligt tecken.

Viktigt att skriva är att en kvinna (eller man för den delen) kan blöda ur rumpen då nummer två utförs utan att Endo är inblandad. Det kan vara hemorrojder, sprickor i stjärtkanalen efter fortstoppning eller kanske någonting helt annat. Men över lag, bör man besöka en läkare för att få det hela undersökt. Och en kvinna med Endo kan naturligtvis ha detta problem också utan att ha härdar på tarmen. (Tack Christoffer för din fråga om detta, så jag kunde lägga till denna informationen)

Och innan ni slänger er på min mail och börjar yla att många av dessa symtom också passar in på IBS så ska jag säga följande: Vissa av symtomen passar in på IBS. Därför är det lätt att en kvinna med Endo i (eller på, för den delen) Tarmen får fel diagnos. Viktigast är det för en läkare att lyssna på sin patient för att se helheten. Av alla kvinnor med Endometrios är det 5% som också har den på tarmen. Kanske fler, som inte blivit diagnostiserade.

Så hur blir man diagnostiserad då? På en site om just Endo i inälvorna (Gud vad mysigt det lät) (vi säger det en gång till: Endo i inälvorna.) säger farbror doktorn att det är mer ett undantag att man får möjlighet att se härdarna vid en operation. Oftare syns den inte. Eller som han själv så vackert sa:
"Det är nödvändigt att ställa de rätta frågorna. När de frågorna blir ställda är det lätt att ställa en diagnos. Genom att se på sjukdomshistorian, för Endometrios härdarna kan förbli oupptäckta tills det blir dags att göra en buköppning."
Dr. Michael D. Birnbaum
Jag har läst om kvinnor vars tarm-endo har hittats. Och det har varit vid buköppning och titthålsoperation. Men som doktor Birnbaum skriver, de hade nog "tur". Om man kan vara så fräck att säga så.

Denna form av Endo behandlas på samma vis som "vanlig" Endo. Framför allt är det en lättnad att få ett namn på sina besvär. Att inte få hjärtklappning och panik då man skiter blod eller kunna planera in när det kan vara dags att ta någonting som "får igång" lilla magen. Sen är det alltid bra att den läkare har det hela under uppsyn. Har man otur med stora härdar och tillväxter kan en operation av tarmen bli nödvändig.

De tips som jag har kommit över, eller har testat själv, är mediciner och mat som hindrar förstoppning. Själv har jag testat Lactulos (gav mig magkramper), Inolaxol (gav mig magkramper) och Movicol (är jätte bra vid behov).
Vill man vara mer naturell kan man dricka plommonjuice, äta päron, linfrö olja eller annat du kan tänka dig. Det är bara att använda fantasin och testa sig fram helt enkelt.

Då var vi klara, då det gäller Endometrios i Tarmen. Kom ihåg att jag inte är utbildad utan delar bara med mig av den information jag själv har hittat. Mitt största och viktigaste råd är att sök vård om du känner att någonting inte stämmer. Gör inte mitt misstag och vänta alldeles för länge. Det är inte värt det. Snälla tro mig.





6 kommentarer:

Emma sa...

Joho då, du e min personliga rådgivare och jag tror på allt du säger. Neh, men din erfarenhet säger mycket och det kan hjälpa oerhört. Bara att man inte e ensam. Jag har också misstänkt att jag har endo på tarmen (fast tidigare fått diagnosen ibs).

Ta hand om dig!
Kramar från ett soligt Uppsala

Elin Sandman sa...

Vad söt du är Emma! Jag känner likadant, det är skönt att kunna luta sig mot dig då det blir tufft. Och, oss endo tjejer emellan, det är svårt för omvärlden att helt förstå vad vi går igenom. Även då jag tror att min familj och Christoffer har kommit så nära man möjligen kan.

Jätte stor kram och ta hand om dig!

Anonym sa...

Du är så duktig på att sniffa fram information gumman..tänk om alla vore lika bestämda som dig, då hade varenda kotte vetat att endo fanns och vad det var och det skulle inte tvekas så jävla mycket inför en diagnos. :)

Sandman sa...

Ja det kanns ju som att symptomen passar ganska bra in pa dig. Vad jag undrar dock ar, kan man ha symptomen som blod i avforingen utan att ha endo i eller pa tarmen. Altsa kan symptomen visa sig aven om hardarna inte finns dar och om man inte har ibs? Bara en liten fundering. Jag ar ju en endo-fri man som du vet, men jag undrar i alla fall. Kan ju en hel del om denna sjukdom nu :P

Alskar dig mer an du kan fatta <3

Elin Sandman sa...

Jätte stort tack Sanna! <3

Christoffer, vilken bra fråga! Jo. Man kan blöda ur tarmen utan att ha Endo. Som till exempel är de vanligaste orsakerna till att man får blod i avföringen är att man har hemorrojder eller sprickor i ändtarmsöppningen. En del tarminfektioner kan också orsaka blodiga diarréer. Ibland kan blod i avföringen vara tecken på att man har en allvarlig sjukdom, som cancer eller en inflammation i tarmen.

Så det ska absolut uteslutas först!Sen, så som jag förstår det, är det inte vanligt att ha blodig avföring då man har IBS. (SKa lägga in detta i inlägget också).

Har däremot inte sett att någon annan sjukdom har som symtom att man blöder ur rumpan då man har mens.

Så... kortfattad avrundning. En kvinna utan Endo kan blöda ur häcken (kanske får hemorrojder eller något), en kvinna med endo kan också blöda ur rumpen av samma anledning (eller kanske en spricka som blöder) eller om det (framför allt) är i samband med menstruation är chansen väldigt stor att hon har endo på tarmen.

Älskar dig mest, mitt smarthuvud!

Anonym sa...

Älskar rubriken man hajar till. Modigt av dig att skriva om ett så känsligt ämne . Det kan säkert vara en lättnad för många som har det så har . Speciellt ditt pedagogiska sätt att skriva på det gör det lätt att greppa om. Du är sååå duktig .Ett litet tips från mig när Movalocol funkar så kan det var idee att använda den hela tiden och prova ut hur mkt man behöver typ en påse varannan dag el var tredje, det kan förebygga dina förstoppningar . Bara ett tips jag tror att du har full koll själv <3 Älskar dig massor skruttunge puss mamma