29 mars 2011

I will expect the Spanish Inquisition!


Detta är Klimakteriehäxan som talar. Med känslor stora som överviktiga valar har hon nu helt tappat tålamodet då det gäller små saker här i världen som är orättvisa. Saker som folk lätt kan gnälla över. Saker hon själv har klagat på. Saker som får henne att se rött. Så rött, intensivt förbannad som bara en Klimakteriehäxa kan bli.

Jag har inget tålamod kvar alls för vissa beteenden längre. Det har aldrig varit något jag stört mig på tidigare men efter dessa (snart) 3 år med (så gott som) daglig smärta ser jag världen från en annan vinkel. Och via denna vinkel kan jag bli galet arg över vissa saker.

Låt mig presentera mitt första förbittrande objekt: Den ynkligt sjuka. Personen som har (till exempel) en redig förkylning, som har ont i kroppen och slem kletande ur halsen. Personen som har varit sängliggande i två dagar med feber. (Inga onda känslor här än. Men...) Denna person gnäller som om han/hon var på sin dödsbädd men vägrar ta någon form av värktabletter för att lindra sina besvär. Inte ens Alvedon. Inte ens om personen vet att denna lilla tablett kan ta bort alla symtom.

Detta gör mig fullkomligt tokig av irritation! Det känns som ett hån mot oss som trycker i oss så starka mediciner att vi kan bli beroende av dem, allt för att bara få några timmar utan smärta. Vi som hade gett vår högra hand för att kunna ta en endaste jävla Alvedon för att slippa våra besvär. Vi som avundas att er sjukdom kommer tyna bort av sig själv. Ta era helvetes värktabletter om ni är sjuka, helt enkelt! Det är det som de är till för!! (Sen kan det gnällas, för nu har du gjort allt i din makt för att slippa dina besvär).

Men om du inte vill ta Alvedon, så sluta gnälla! Vill du ha ont, tror du att du är duktig som väntar in i det sista med att medicinera eller har du någon knepig princip från 1600-talet att det är bättre att härda smärta? Om så är fallet, lid i tystnad! Kan jag hålla mitt sjukdoms gnäll under kontroll så borde du kunna det under en ynka förkylning.

(Icke-Klimakterie-Elin vill nu så klart tillägga att: Naturligtvis är det jävligt att vara sjuker och man jämför aldrig sin smärta med någon annans då man är febrig och äcklig. Men, för att vara övertydlig, det är de som gnäller och som vägrar använda uppenbara hjälpmedel som gör mig tokig.)

Nästa sak denna person kan göra, som skulle göra mig förryckt, är att säga följande mening:
"Nu orkar jag inte mer, jag ger upp . "

Detta är ord som slängs fram och tillbaka lika grundlöst som då man sa "Jag Älskar honom" om varje kille med page, då man gick i mellanstadiet.Jag säger inte att jag har varit med om det värsta en människa kan, här i livet, men jag vet att det krävs mer. Visst kommer man till en punkt då man känner att magsjukan tar musten ur en och att man inte orkar kräkas mer spagetti nu. Men det är en helt annan sak...

Att komma till den gräns att man faktiskt är på väg att ge upp kräver så mycket mer. De flesta vet inte hur det känns att komma till den nivån att man fysiskt inte orkar mer. Att man psykiskt är så utpumpad att man får panikångest för att smärtan inte tar slut. Och sedan fortsätter det ändå. Om och om och om och om och om igen.

Sen kan vi avrunda med en samling av kommentarer som gör att jag spyr galla (inte bokstavligt talat) (min hjärna kräks galla).

"Fy fan, jag höll på att bli galen! Jag var tvungen att vänta på akuten i två timmar, jag borde stämma dem!"

(Jag har väntat på akuten i 9 timmar, stående lutande mot en brits eftersom jag inte kunde vare sig sitta eller ligga ner av smärta. Under mina otaliga akutbesök så har jag i alla fall fått vänta 4-5 timmar innan jag fått möta en läkare. Minst.)

"Du kanske bara ska vara lite mer positiv, skulle du säkert ha mindre ont!"

(Och hur skulle denna person inte kunna se detta som en förolämpning? Jag tror att de flesta som känner mig anser att jag är en glad tjej. Skulle jag bli mer käck hade jag väl sett ut som en Disney figur.)

"Så, det är bara mensvärk alltså?"

(Spring. Spring fort din lilla fitta för jag tänker slå sönder dig.) (Utan-hormoner-Elin hade sagt: Nej. Men Du har uppenbarligen inga stora problem med mensvärk ser jag.)

Just nu är dessa de värsta irritationsmomenten. Det finns säkert många fler som jag inte kan få in i min arga lilla hjärna just nu. Jag är väl helt enkelt trött på det där onödiga tjatet. Det där tjatet som bara vill ha uppmärksamhet.

Även då till och med en KlimakterieHäxa kan klaga i onödan så skyr jag den där ömkande uppmärksamheten likt ett brinnande bål.

Om jag varit i en Monty Python sketch hade garanterat Spanska Inkvisitionen varit ute efter denna KlimakterieHäxa. Men jag hade absolut förväntat mig dem, efter detta inlägg.





8 kommentarer:

Sandman sa...

Jag haller helt med dig. Folk som tycker synd om sig sjalva nar dom inte har anledning ar sa javla jobbiga att man onskar att det blev synd om dom pa riktigt en liten stund, for perspektivs skull.

Anonym sa...

Fan vad bra skrivet..spring. spring din lilla fitta hahahahaa..jag dör. Jag förstår att du kan vara bitter och det har all rätt att vara, men ändå är det ganska roligt rent ut sagt att läsa dina vredesinlägg :P

Älskar dig varesig du är vanliga elin eller klimakteriehäxa som du själv uttryckte det!
Puss puss

Anonym sa...

Som sagt din moder blir ödmjuk! Oj vad du slog huvudet på spik ! Men va fan jag ska skärpa mig för du har sååå rätt . Sen skriver du så att jag skrattar så jag håller på att kissa ner mig . Du har verkligen en poäng med det du skriver och du skriver strålande både som häxa och Pelle ! Älskar dig massor!!! mamma

Cattis sa...

Du är grym! Tack för att du skriver vad jag tänker! Love ya!

Artemis sa...

Jag kan tänka mig att du blir irriterad på folk som gnäller när du själv har mycket mer ont, jag kan förstå detta. Jag tillhör dock de som inte vill ta Alvedon av olika anledningar och det är verkligen inte menat som ett hån mot dig eller andra som har mycket ont. Dock vet jag inte om jag skulle hamna i din lista av gnällspikar, jag gnäller om mycket men när det gäller fysisk smärta så håller jag den till mig själv för det mesta. (jag menar inte att andra ska göra detsamma, det är bara som jag gör)

Jag har också svårt med människor som ur mitt perspektiv har det så himla bra men ändå gnäller. Sen finns det alltid de som har det sämre. Jag vet inte vem som har eller inte har rätt att gnälla egentligen. Men lika mycket som du inte gillar när andra ifrågasätter dig så gillar jag inte heller att höra "Ta era helvetes värktabletter om ni är sjuka, helt enkelt!" Hur jag hanterar min smärta är min ensak och jag är tacksam att få samma respekt som jag själv visar till människor som av olika skäl tar smärtstillande. Bara för att man inte tar Alvedon betyder det inte att man inte gör så gott man kan för att bli frisk. Man kanske vill hantera sina symptom på annat sätt och ingen har rätt att se ner på det.

Jag tycker alla har rätt att gnälla men du behöver givetvis inte tycka synd om dem. Det de upplevde kan ha varit det värsta de har upplevt hittills så det kan kännas jobbigt för dem. Det är säkert ingenting mot det du ha upplevt men det kan de inte rå för, de kan inte jämföra med dina upplevelser eftersom de inte har haft det.

Nu minns jag inte om jag har kommenterat i din blogg tidigare men kanske ska säga att jag har följt din blogg ett bra tag så jag är ingen som bara dök upp i din blogg idag och har ingen aning hur illa du har det. Inte att jag kan förstå precis bara av att läsa i din blogg men du är rätt så bra på att beskriva så man fattar i alla fall att det är förjävligt... Och jag har förstått att du även har alla dessa hormoner som påverkar dig så du skriver utifrån det men de som läser har också känslor och kan ta illa upp även om du inte menar illa och även om de inte har det ens hälften så illa som du.

Nu ska jag inte störa mer.
Tack för ordet.

Elin Sandman sa...

Hej Artemis!

Vad roligt att du läser min blogg! Tusen tack för det :)

Jag förstår absolut det du menar och det jag skrev är ju helt klart färgat av klimakterie känslor som gör ALLT jätte stort. Och absolut menar jag inte att alla ska ta Alvedon (eller vad de nu kan medicinera med) ifall de inte vill. Det jag egentligen riktade mig till var det totala gnället som kan följa med att inte ta något som kan hjälpa. Jag är absolut inte rätt person att "bestämma" vem som får eller inte får gnälla. Jag anser mest att man borde kanske ta sig en kik på VEM man gnäller till. Och naturligtvis är detta inget jag annars hade gjort särskilt stor affär utav. Har själv varit en av dem som inte velat ta tabletter. Jag har helt enkelt blivit tvingad att se medicin ur en helt annan synvinkel än många andra.

Jag tycker att en halsfluss är hemskt! Och då även om jag har upplevt Endo smärtor, inte ens jag jämför mina smärtor med de jag tidigare haft.

Absolut inte min mening att förolämpa någon. Snarare ett sätt för mig att ventilera och ge ett annat sätt att se på medicinering på. Jag vet flera som behöver höra dessa ord.

Tusen tack för att du länkar till min blogg! Ska ta en kik på din nu :)

Kramar

Elin

Helena sa...

Du är bäst Elin och så otroligt rolig :)
Kram

Anonym sa...

Tack for intressant information