31 mars 2011

Mamma Mia


Christoffer har (tyvärr) inte alltid varit klistrad vid min sida. Alla som läser denna blogg vet att han är min stöttepelare och att jag kan piska Endon tack vare honom. Vilket naturligtvis leder dig till att undra: hur i helvete klarade hon sig innan de blev tillsammans?!

Jo, det ska jag svara på! (Så slipper du ligga sömnlös resten av ditt liv). Jag hade en annan klippa att klänga mig fast på som en härligt slemmig alg. En person som höll mig på båda fötterna (utan att kräkas) då vi svepte runt i Endo cirkusen. Många gånger fanns hon där med hjälp av sitt vassaste vapen; telefonen.

Alla ni som träffat henne hade vetat vem jag pratade om. För er andra; låt mig presentera Sirpa. Min fina mamma.

När jag tänker tillbaka på allt jag varit med om (f. Cr) (före Christoffer) har alltid min mamma stått vid min sida. Antingen på andra sidan luren eller fysiskt redo. Hon har inte alls fått den uppmärksamhet, här i bloggen, som hon förtjänar. Så nu ska ni få höra om min mamma och Endon. För hon har varit en av huvudrollerna, i denna drama komedi. (Ibland finns en skvätt av Rysare också).

Första gången vi förstod att något stod helt fel till, var konstigt nog inte under mina monster mensvärkar, utan då jag gjorde situps på en heltäckningsmatta i London. Egentligen borde den handlingen räcka för att få allvarliga fysiska men, eftersom den mattan var så skitig att när jag dammsög den så visade det sig att den var beige och inte brun (men guldiga medaljong mönster).

Men nog om den fula mattan, tillbaka till berättelsen: Min mage krampade ihop en stund efter min träning och direkt ringde jag (så klart!) mamma. Hon är undersköterska och har en omåttligt stor kunskap om allt. (Ibland misstänker jag att hon improviserar lite information, men hon brukar ha rätt) (om det inte handlar om hennes egna hälsa, då är hon alltid dödssjuk). På order från mamma besökte jag akutmottagningen i Ealing och så började hela Endometrios kaoset.

Mamma ville att jag skulle komma hem till Sverige, långt innan jag till sist gav upp och satte mig på det där flyget. Men hon pressade mig aldrig. Istället fick hon maktlöst höra om olika läkarbesök, smärtor och jag kan inte ens ana paniken hon måste ha fått då jag "försvann" (blev inlagt på ett annat stort sjukhus, helt oplanerat). Jag hörde aldrig av hennes fulla oro, men om vi säger såhär: Att pappa inte ströp henne var nog ett rent under.

När hormonerna "lagade" mig utan att vi fått något svar på varför, skakade vi av oss allt och gick vidare. Jag blev faktiskt så gott som lovad att dessa smärtor aldrig skulle komma tillbaka igen. Ja, du vet ju att man ska lyssna på sin gynekolog, de är ju experter.

Nu vet ni ju vad som hänt sen dess. Och här ligger jag på soffan med magkramper (tror att jag kan blivit magsjuk eller så är det biverkningar på Enantonen) och minns allt jag och min mamma har gått igenom. På alla stygga, maktgalna, känslokalla dårar som vi träffat inom den svenska sjukvården.

Hon höll mig sällskap under många av de där kvällarna jag blev iväg skjuten till akuten. En underbar människa att ha som sällskap då jag var rädd, liten och förvirrad av allt aj. I vanliga fall är min mamma inte känd för att hålla sig lugn och sansad då det är kris. Men de timmar vi tillbringade i allehanda väntsalar, där var hon min hjälte.

(Hon är allt bra att ha utanför sjukhus området också, men det lät inte lika pampigt).

Jag minns hur hon fått mig att skratta åt galna kvinnor som fått fnatt för att de inte får VIP behandling på Akutgyn, vi har läst sönder "Klimakterietant tidningar" från 1995 och hon har hittat på lekar (favoriten var då vi prickade snarkande munnar med små tuggade pappersbitar).

Ett annat bevis på hur fantastisk min mamma är, är hur hon berättar en av historierna ifrån ett av många sjukhusbesök. Hon skulle berätta att jag fått akuta smärtor och stod i väntrummet i 8 timmar lutad mot en brits för jag klarade inte av att vare sig stå eller sitta. När hon berättar om den kvällen/natten så får du veta att jag en kort stund kunde halv ligga i hennes knä, lutade all min vikt mot hennes överkropp. Och då säger hon med nästan glansigt stolt ögon: "Och du frågade du mig om det gjorde ont i min skuldra! Du som hade så ont!"

Det hon aldrig nämner är hur hon höll om mig, satt stilla som en staty och rörde inte en min även då hon hade en inflammerad muskel i skuldran (om jag inte minns fel) som hon tog starka värktabletter för. Hade jag inte frågat om hon hade ont hade vi fortfarande suttit där som en mänsklig knut, än idag. Den delen fokuserar hon aldrig på, jag vet inte ens om hon tänker på det, men jag gör det. Så osjälvisk är min mamma.

Men det räcker inte att brottas med att ens dotter har Endo, som mamma får man stå ut med en helt annan behandling från sjukvården. Jag kan inte ens räkna på fingrarna hur många gånger min mamma blev illa behandlad för att hon gjorde sin dotter sällskap till sjukhuset. Hon blev sedd på som om hon var sjuk, överbeskyddande och galen. Antagligen var det nog hennes fel att jag hade ont. Jag fick till och med kommentaren:

"Allvarligt? Du är 25 år gammal och har med dig din mamma!?"

Hade de blivit gladare om jag hade legat alldeles ensam i väntrummet, i fosterställning och på gränsen till att kräkas av smärta? Skulle jag kanske ha tagit bussen till akuten då jag har så ont att jag inte kan gå? Sen när är det fel för en mamma att stötta sina barn, hur gamla de än må vara?
Jag tycker att det är idiotiskt. Idiotiskt att de fått min mamma att känna sig spetälsk, då jag varit så dålig att jag inte klarat mig själv. Byter man ut mamma mot pojkvän så blir det ett jävla fjäskande mot honom. Är det bättre att han en kille som bryr sig än en mamma som stöttar sin vuxna dotter?

Men min mamma har ändå stått emot läkarvården. Hon har fortsatt kämpa för mig, med mig och åt mig. Hon gråter då jag kommer med goda nyheter, gråter då jag har det tufft och bölar om hon ser på Oprah. Kvinnan borde ha fått vätskebrist för längesen.

Det har varit en omställning för henne, nu när Christoffer har tagit hennes plats. Jag tror att det tog henne en lång tid innan hon slutade oroa sig för att jag var ensam, ledsen och rädd. Nu är jag aldrig det längre. Och det är enklare för oss båda två.

Jag har en ofantlig tur som har exakt den mamman jag har. Hon är rolig, tuff, godhjärtad och påhittig. Många gånger har hon lugnat mig då jag varit orolig. Och Christoffer är alltid redo att kontakta henne om vi blir förvirrade över något. Både min mamma och pappa är ständigt redo att rädda oss om vi behöver hjälp. De gör att Endon får ännu mindre makt.

Så, nu vet du lite om min mamma, Sirpa. Hon som skriker och pekar ut mördaren då hon är på bio. Hon som blir full på ett halvt glas cider. Hon som är besatt av Doktor Fille. Hon som har ett hjärta stort som universum.

Visst är det inte direkt konstigt att Jag älskar min mamma så...








7 kommentarer:

Anonym sa...

Älskade unge yapp nu blir det vätske brist! Tack så mycket för allt vackert du skriver . Du hoppar lite över moderns hysteriska sida som består i att ringa varje kvart för egen ångest lindring . Men vad rätt du har i att vi har upplevt otroligt mycket konstigt och galet ! Det är svårt att komma ihåg allt men det är så konstigt för mitt i allt elände så har vi skrattat åt mycket .Tänk när du tvunget skulle röka på Sahlgrenska och vi fick fixa en rullis . Du bra sa ( el. möjligen röt ) jag SKA röka ,så blev det. Fortfarande är det jag tänker mest om din sjukdom att så här får det inte vara och jag är så tacksam att du är den du är så stark ,snäll och tålig . Sen ska du fan inte behöva tåla allt ! Tack för allt gulligt du har skrivir jag finner inte ord för hur mycket du betyder för mig och din far ( tur att han är lugn men han ahr allt varit nära att mörda mig många gånger ) : Sen är det precis som du säger att det har svårt för mig att förstå att Krille och du klarar er så bra som ni gör . Han är en riktig raring. Den känslan att du är trygg med nån är underbar . Det var så många gånger förr som jag på alvar tänkte kiddnappa dig och om pappa hade gått med på det så hade det skett. Han hade ett elände att förklara att hon bestämmer själv ( dumheter ) . Älskar dig över allt och ska finnas för alltid . Mamma

Emma sa...

Ja, vad skulle vi göra utan våra älskade mammaor!! (och pappor såklart).
Jag kommer i min älskade mors ögon aldrig bli "vuxen", jag kommer alltid vara hennes barn, hur gammal jag än blir kommer hon att finnas vid mina sida och stötta mig genom allt. Att hon finns 40 mil bort, vet jag grämer mer henne än mig och jag vet att hon oroar sig mer än vad jag gör. Hon skulle vilja finnas här, men jag får klara mig ensam, jag måste ju. Jag har ju ingen här som tar hand om mig så du har rätt, telefonen är bra att ha. Men sen är man ju trött på att ringa och klaga och berätta att man har ont. Känns som om man inte gör något annat än att ringa och klaga :(. Dock är min lilla mor som din och ringer ofta bara för att höra min röst, just för att hon vet att jag är ensam och händer det något så...

Så tack våra älskade mammor (och övrig familj) som stöttar oss, oavsett vad det är! Idag är det deras dag! Vi har det bra som har en familj som älskar oss och som ställer upp - alltid!

En stor kram till dig Elin (och din mor)

Sandman sa...

Vilket fint tack och bekraftelse till Sirpa. Det ar bra att vi klarar oss helt utmarkt pa egen hand men man vet ju ocksa att hon sitter beradd pa att ta ett samtal och svara pa fragor om medeciner och logistik sa fort vi behover!

Tack som fan for all hjalp Sirpa!

Och tack Elin for att du ar en san underbar liten kvinna <3

Artemis sa...

Sjuvårdsfolket kan vara så grymma ibland... och det är ju då man behöver empati som mest! Varför skulle du inte ha din mamma med dig eller vem som helst egentligen? Vad har de emot att man har stöd? Det tycker jag inte de ska ha med att göra!

De kanske vill att man ska vara så hjälplös som möjligt? Så de kan ha full kontroll? Man kan bara undra varför... Jag tror inte ens jag vill veta vad som pågår i vissa människors hjärnor... Det är så dumt att man behöver läkare ibland annars skulle nog ingen vilja sätta foten i dessa känslokalla ställen!

Jag har haft många tråkiga upplevelser och nu håller jag mig borta som pesten. Inte fick jag någon hjälp heller, det är bara hos några få jag har fått hjälp och då var det inte den "vanliga" sjukvården...

Hoppas de där sprutorna du får gör dig frisk så du slipper både smärtan och sjukvårdseländet.

Kram

m sa...

hej :) tack för komentaren, har läst igenom din diagnos nu och förstår att du har/haft det tufft. du verkar vara en stark tjej, fortsätt så :)

SysterEmma sa...

Hur är det med dig Elin? Du har inte skrivit något på att bra tag nu..! Hoppas att det är för att du mår ganska bra och att ni har vårväder som du är ute och värmer dig i! :)

Det var fantastiskt att läsa om din fantastiska mamma (min är precis likadan). Det är dock jag som har sjukvprdskunskaperna, men annars är hon alltid där när hon är som mest behövd!

Vårkramar till dig!

Linda sa...

Ja, Sirpa är allt go! Jag minns allt när jag själv varit ledsen hemma hos er och din galna mor erbjöd mig både alkohol och cigg för att jag skulle lugna ner mig ha ha! Sirpa är cool!

Självklart ska du få ha med dig din mamma när du är på sjukhuset och varför får folk 25 att låta som om du var uråldrig? Spelar väl ingen roll hur gammal man är, huvudsaken är ju att man får hålla en varm hand och har någon som kan trösta när det är som värst!

Ge Sirpa en kram från mig och tacka för att hon tar så bra hand om dig!

Kram